Nincs elég munkás, a Kamaz elítéltekkel építtetné a teherautóit


Más országokhoz hasonlóan Oroszország is munkaerőhiánnyal küzd, többek között a Kamaz teherautógyártó is lázasan keresi a megoldást. A cég vezérigazgatója Szergej Kogogin felajánlotta a Szövetségi Szövetségi Büntetés-végrehajtási Szolgálat programját: rabokat dolgoztatna az üzemekben.

kamaz4111Ex

Egyelőre csak vizsgálják a megvalósíthatóságot, ám a koncepció marketingszempontból nem túl előnyös, még akkor sem, ha a Büntetés-végrehajtási Szolgálat leszögezte: a rendszer semmiben nem hasonlít a szovjet-éra Gulagjára. A cégben 15 százalékos részesedéssel bíró Daimler a negatív felhangok miatt még beleszólhat a dologba, de a 4000 fős munkaerőhiánnyal nehéz vitatkozni. Ennyi embert keresnek a Naberezsnije Cselniben működő üzemekbe, ahol most 24 ezer ember dolgozik. A Kamaz korábban már szerződtetett munkásokat a szomszédos Üzbegisztánból, de a koronavírus miatt sokuk elhagyta az országot, ráadásul a jövőben még több munkásra lenne szüksége a gyártónak. 

A Daimler nem örül

Kogogin szerint a munkaerőhiány főként a koronavírus miatt alakult ki, ugyanis a környező országok munkavállalói visszamentek szülőhazájukba. Valószínű azonban, hogy a fő probléma nem a járvány, hanem az, hogy Oroszországban demográfiai válság van kialakulóban. Tavaly egymillióval lett kevesebb a népesség, és úgy néz ki, hogy ez a tendencia az elkövetkező években nőni fog. Ennek eredményeként az orosz büntetés-végrehajtás és a Kamaz arra jutott, hogy foglyokat kellene alkalmazni arra, hogy a teherautó-gyártó megrendelései teljesülhessenek.

2

A Kamaz második legnagyobb részvényese (15 százalékkal), a Daimler Truck AG nem örül az ötletnek. Ugyanis a Daimler haszonjármű üzletág igazgatótanácsának elnöke, Martin Daum a minap aggodalmát fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy ha a Kamaz ennyire sok rabot alkalmazna, akkor a vállalat nem látja biztosítottnak a megfelelő minőség előállítását, és ez a későbbiekben, a garanciális javítások során visszaüthet.

Ez nem is tűnik alaptalan aggodalomnak, az idősebbek bizonyára emlékeznek arra, hogy hazánkban a szocialista nagyvállalatok, köztük a járműgyártók is, például az Ikarus, sűrűn alkalmaztak rabokat. Nálunk is a munkaerőhiány vezetett ide, ugyanis a tervet teljesíteni kellett, került, amibe került. De a legtöbb esetben az épp büntetésüket töltő munkavállalók inkább hátráltatták a tervek elérését, minthogy elősegítették volna azt. 

Kengyel Kristóf

via Reuters