Áramvonalas szuperszedán a Mercedes EQXX

2022.01.04. 07:44

Az idei CES-re szánt, de végül az újabb járványhullám miatt az interneten bemutatott tanulmányautó teljes neve Vision EQXX, és egyértelműen azt mutatja, hogy merre fejlődhet tovább a Mercedes villanyautó-kínálata.

Az autó legjellegzetesebb vonása a sima, elegáns vonalvezetésű karosszéria, amellyel 0,18-as légellenállási tényezőt értek el. Ez 10%-os javulás az eleve elég áramvonalas EQS-hez képest, bár a tanulmány esetében nyilván kevesebb kompromisszumot kellett kötni, így itt kevésné érdekes például, hogy mennyi helyet hagynak a belső tér kialakítására.

A cél itt egyértelműen az volt, hogy javítsák az energiafelhasználás hatékonyságát, ami az adatok szerint sikerült is. Az EQXX kapcsán 100 Wh/km alatti fogyasztásról beszélnek, ami nagy előrelépés lenne a mai villanyautókra jellemző 150-280 Wh/km-es értékekhez képest.

A hatékonyságot persze nem csak az autó karosszériája révén tudták javítani, hanem a CATL által szállított új akkumulátorcsomag révén is, ami közel 100 kWh-s, viszont állítólag nagyjából fele akkora térfogatú, és 30%-kal könnyebb, mint az EQS 107 kWh-s csomagja. Az akkuk összességében így is 495 kg-ot nyomnak, és maga az EQXX sem épp könnyű: üresen 1750 kilogrammos. A kis menetellenállások miatt azonban úgy tűnik, elegendőnek gondolnak a hajtására egyetlen, 204 lóerős villanymotort.

A látrványos karosszériához természetesen nagyon látványos belső teret terveztek, faltól falig tartó, 56 hüvelykes képátlójú képernyő-műszerfallal, illetve lebegő és kéken világító szellőzőrostélyokkal. A hatküllős kormánykerék viszont kapcsolatot teremt a mai, szériagyártású Mercedesekkel. A küllőin érintőkapcsolókat viselő kormány azonban az egyetlen ilyen pont: négy kagylóülésével az EQXX belülről inkább emlékeztet egy négyülésesre bővített versenyautóra, mint szériamodellre.

Az EQXX persze elég messze van még a szériagyártástól: jelenleg afféle technológiai díszsortűz, számos olyan műszaki részlettel, amelyeknek a gyártyása nyilván egy luxusautó esetében is túl drága lenne. Ebben a formában valószínűleg nem is mehet gyártásba, a részleteket – a karosszéria formájától az akkumulátor-kémián keresztül a hajtásrendszerig – viszont az ígéretek szerint az évtized közepére sorozatgyártású Mercedesekben is viszontláthatjuk.



Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.