A Volvo is óriásöntvényeket használna

2022.02.08. 11:15

A Volvo 10 milliárd svéd koronából – úgy 960 millió euróból – korszerűsíti legrégebbi és legnagyobb üzemét: Torslandát villanyautó-gyártásra állítják át, és a technológiai megújulás részeként itt is megteremtik a feltételeit az óriás alumínium-öntvények alkalmazásának.

gigapress

A Giga Press néven ismert megoldást az olasz Idra Group fejlesztette ki, de a Tesla kezdte először alkalmazni az autógyártásban. Az újítás az benne, hogy a nagy nyomású, precíziós alumínium-öntést korábban elképzelhetetlennek tűnő méretben és sebességgel valósítja meg: egyetlen gép akár ezer, 80 kg körüli öntvény előállítására alkalmas naponta. A nagy méretű aluöntvényeket a Tesla – és úgy tűnik, a későbbiekben a Volvo is – az autók padlólemezében alkalmazza, olyan bonyolult formájú részeken, amelyeket korábban akár több tucatnyi sajtolt és hegesztett elemből kellett összeállítani.

A Torslanda gyár állítólag 2025-re állhat készen az óriás-öntvények előállítására, és a tervek szerint onnantól már nem is készül majd más itt, csak elekrtomos típus. Jelenleg még benzines és hibrid típusokat állít elő: az XC90, XC60 és V90 készül itt.

Mikael Fermer szerint, aki jelenleg a Volvo platform-fejlesztésért felelős vezető mérnöke, a nagy méretű öntvények olyan drámai váltást jelentenek az autóipar számára, mint amikor fa helyett fémet kezdtek használni a karosszériák vázanyagaként.