Árkon-bokron át, rohadt gyorsan

2022.03.17. 09:16

A Prodrive már korábban belengette, hogy a BRX Hunter néven ismert Dakar-ralis versenygépből utcai változatot is faragnak. Ehhez a legfrissebbet, az idei viadalra fejlesztett T1+ változatot vették alapul. Valljuk be, nem olyan rossz kiindulási alap az a kocsi, amely Sébastien Loebbel a volánnál abszolút második helyre volt jó a Dakaron.

David Richards Prodrive-elnök szerényen csak a sivatag Ferrarijának nevezte az utcai Prodrive Hunter T1-et, míg a hivatalos brosúra a klasszikus idézettel nyit: „ahová megyünk, ott nincs szükség utakra.” Ezt nevezhetnénk hangzatos marketing-bullshitnek is, de ha ránézünk az autóra és elmélyülünk egy kicsit a jellemzőiben, rájövünk, hogy ezúttal nem erről van szó.

A formaterv az egykori Jaguar-dizájnfőnök Ian Callum munkája, és ugyanazt az acélcsővázat rejti, amit a Dakaron használt három versenyautóban is alkalmaztak. A 4,6 méter hosszú és 2,3 méter széles T1 megrajzolásakor lényeges szempont volt az aerodinamika. Az 1850 milliméteres magasság azt jelenti, hogy a dakaros verzióhoz képest tíz centivel lett alacsonyabb az utcai gép. Nem dísznek van a méretes hátsó szárny sem, és a futómű is igen komoly technika.

Ami a teljesítményt illeti, itt szabadabb kezet kaptak a mérnökök, mint a terepraliban, ahol erre vonatkozóan is korlátozások szerepelnek a szabálykönyvben. 400 helyett így 600 lóerőre képes a 3,5 literes, Ford-származék, ikerturbós V6-os, amelyet 6500-ig forgathatunk. A csúcsnyomaték 700 newtonméter. A Hunter természetesen összkerekes, hatgangos váltóját pedig a kormány mögötti fülekkel lehet kapcsolgatni. A 0-100 km/h-s sprintet négy másodpercen belül tudja, a végsebessége 300 km/h körüli. Tehát amellett, hogy árkon-bokron átmegy, mindezt irdatlan gyorsan teszi.

A beltérben nem maradhatott minden úgy, mint a versenygép esetében, egy utcai autótól nagyobb komfortot várnak el a vevők. Így a versenyüléseket kényelmesebbre cserélték, és mindent úgy alakítottak ki, hogy ne kelljen profi pilótának lenni ahhoz, hogy elboldoguljunk a vezetéssel. Az üzemanyagtartály alapból 480 literes, de ezt is lehet igény szerint kisebbre cserélni, hogy nagyobb csomagtér maradjon mögöttünk.

Arra azért ne gondoljunk, hogy a Hunter T1-ből tömegcikk lesz. Az első példány már el is készült, kifejezetten Salman bin Hamad Al Khalifa bahreini herceg számára. Ezzel együtt mindössze 25-öt gyártanak, darabja 1,25 millió fontba, átszámolva bő 550 millió forintba kerül, amire még rájönnek az adók.