A Renault is leállítja a tevékenységét Oroszországban

2022.03.24. 13:23

Mindössze napokkal az után, hogy a Renault újra termelni kezdett moszkvai gyárában, tegnap bejelentette, hogy felfüggeszti ipari aktivitását Oroszországban.

4.png

Ez egyelőre a konkrétumok szintjén a moszkvai gyár újbóli leállítását jelenti, de azt írták a sajtóközleményükben, hogy megvizsgálják a lehetőségeket a Renault Avtovaz részvényeivel kapcsolatban is. Ez diplomáciai nyelven annyit tesz, hogy felmerülhet a Lada eladása is, bár erre most kevés reális lehetősége van a Renault-nak.

Erre utal, hogy azt is megpendítették, hogy lehetséges, hogy az orosz üzletrész teljes értékét le kell írniuk az első félév végén, ami a tavaly decemberi állapotot figyelembe véve durván 2,2 milliárd euró mínuszként jelentkezne a cég könyvelésében.

Bár a közvetlen összefüggés nem bizonyítható, a Renault döntését többen is Volodimir Zelejszkíj ukrán elnök videóüzenetének tulajdonítják, aki felszólította a francia törvényhozókat arra, hogy vonják ki a francia érdekeltségű cégeket, köztük a Renault-t Oroszországból, és ne támogassák tovább annak háborús gépezetét. Mivel a francia állam a Renault legnagyobb részvényese, adódik a következtetés, hogy a vállalat döntésében szerepet játszott a Franciaországra nehezedő politikai nyomás.

Eddig a Renault második legnagyobb piaca volt Oroszország: a bevételeinek úgy a 8%-a származott innen, részint a Renault saját moszkvai üzemének köszönhetően, részben a Ladákat gyártó Avtovaz anyacégében, a Lada Auto Holdingban meglevő 67,61%-os részesedés révén.

Az orosz érdekeltségek eladására a Renault-nak jelenleg nincs valós esélye, egyrészt mert a helyi cégeknek az orosz kormányzat megtiltotta a külföldi tulajdonú vállalatok megvásárlását, másrészt mert alkatrészellátás nélküli, álló üzemekre vevőt találni sem lenne könnyű.

A Renault és az Avtovaz gyártósorai egyébként az elmúlt hetek nagy részében álltak, de ezt eddig az alkatrészhiánnyal magyarázták.