Elrántotta a kormányt, megpördülve esett az árokba a suzukis

2022.06.13. 09:27

Vannak olyan balesetek, amelyeket több szereplő egyidejűen elkövetett hibái idéznek elő. Ezt mondhatjuk arra a szituációra is, amely a 6-os úton, Pécs és Szentlőrinc között történt a napokban. A Budapesti Autósok oldala éppen a vétlen autós szemszögéből mutatta be az esetet.

A kamerás autó előtt egy BMW halad, amelynek sofőrje előbb lassítani kezd, ekkor a dashcames kocsi vezetője is lassít, majd előzésbe kezdene, csakhogy közben a BMW-s kiteszi a bal indexet, majd csaknem állóra fékez, közben viszont jobbra húzódik le. A kamerás lemond előzési szándékáról, amíg ki nem derül, mit is tervez a BMW-s. Végül lehúzódik az úttest jobb szélére, ahol meg is áll, de még mindig balra indexel.

Eközben viszont balról feltűnik egy Suzuki, amely elég nagy tempóval, már eleve félig keresztben érkezik meg a kamera látóterébe. A kocsi fara balról jobbra csap át, egy piruett után a kisautó az árokban köt ki. Ahogy a leírásból kiderült, a Swift vezetője vélhetően nem tartott megfelelő követési távolságot, azért rántotta el a kormányt, hogy ne csapódjon az előtte lévőbe. Szerencsére karcolásokkal megúszta.

A balesetet persze lehetne elemezgetni, és találgatni arról, miért is következett be. A BMW-s talán későn észlelte, hogy ott kellene balra kanyarodnia, későn is kapcsolt irányjelzőt, majd amikor látta, hogy a kamerás autó előzni szeretne, megijedt, ezért húzódott le jobbra. A suzukis pedig minden bizonnyal nem reagált megfelelően az előtte zajló történésekre, túl közel engedte autóját a dashcames kocsihoz, és nem mérsékelte eléggé a sebességét, ezért kellett elrántania a kormányt.

Utólag persze már könnyű okosnak lenni, de magát a kikerülő manővert sem jól hajtotta végre. Korábban egy nagy sebességű vezetéstechnikai tréningen a hasonlót úgy magyarázták, hogy menetstabilizátor, azaz ESP nélküli autó esetében ilyenkor a gáz elvétele után azonnal ki kell nyomni a kuplungot, ellenben nem szabad szakaszosan adni a gázt, és a fékbe sem ajánlatos belelépni – ezektől stabilitását veszti a jármű.

Felmerülhetett volna még az is, hogy a BMW-s igazából nem indexel, hanem elakadásjelzőzik. A felvétel elején a kitakarás miatt ez nem vehető ki teljes bizonyossággal, a végén azonban már egyértelműen csak a bal oldali villogó megy, így az elakadásjelző talán kizárható, kivéve, ha éppen kiment a jobbos izzó.

Ki volt a hibás?

Forrás: Bp-i Autósok