Villany-pickup vs benzines: hatótáv-teszt 2,5 tonnás vontatmánnyal

2022.07.01. 15:55

Az óriási lakókocsik és minijachtok vontatása nem kimondottan magyar-specifikus probléma, de pl. a kemping-mániás Németországban és az USA-ban fontos szempont, hogyan teljesít az autó egy néhány tonnás utánfutóval. A The Fast Lane Truck Youtube-csatornán megcsinálták a fej-fej melletti tesztet, amiben egy benzines (6,2-es V8-as) GMC Sierra 1500 Denalit állítottak ki egy Ford F-150 Lightning elektromos pickup ellen, a vontatmány pedig egy 2,7 tonnás ATC Game Chager Pro Series lakókocsi volt.

f150sierra

Szerencsére mindkét autóban elérhető hatótáv-kalkulátor, ami külön felparaméterezhető vontatmánnyal is képes számolni. Itt nyilván a Ford az érdekesebb: az eredeti 282 mérföld (~450 km) az adatok bepötyögése után 160 mérföldre (~257 km) csökken; a GMC pedig 270 mérföld köröl saccol lakókocsistul.

Ekkora súly mellett egyik autó sem egy fogyasztási bajnok, 90-110 km/h közötti sebesség mellett a Ford mérföldenként veszít egy-egy százalék töltöttséget (fogyasztása 0,7 mérföld/kWh, ami ha jól értem, 88 kWh/100 km), a GMC pedig átlagosan 26-30 litert eszik 100-on. Talán nem leplezünk le nagy rejtélyt, ha elmondjuk, a Lightningnak nem sikerül tartani a megtippelt távot: ennek 60 százaléka, a gyári hatótávnak pedig nagyjából a harmada jött össze, miközben a GMC-ben még 121 mérföldre való üzemanyag maradt.

Az eredmény nem meglepő, ennél kevésbé ideális körülmények aligha vannak egy villanyautónak. Érdekes tapasztalat viszont, hogy míg a pár perces tankolás közben nem okoz fennakadást a bőven 10 méter fölötti járműszerelvény, ugyanez a villanyautótöltőnél, 50-60 percen keresztül már okozhat problémát - már ha nem egy óriási parkoló szélén vannak a töltők. Összehasonlításképpen: a GMC tankja 24 gallonos (90 liter), a Lightning akkupakkja pedig 131 kWh-s, a benzines GMC így bőven több, mint kétszer olyan messze ér vontatmánnyal, mint a Lightning.