Megmutatták a VW ismeretlen luxusautóját

2022.07.07. 14:24

Az első Phaeton huszadik születésnapja alkalmából közöltek képeket a D2 jelzésű második generációról, amely a gyártásig soha nem jutott el, bár a képek tanúsága szerint nem lehetett távol attól.

Azt azért túlzás lenne állítani, hogy a D2 meglepő dizájn: az első Phaeton, és a mostanság leköszönő, 2000-es évek közepéből-második feléről származó nagyobb Volkswagenek – a Passat, a Touareg – stíluselemeinek logikus továbbélését láthatjuk rajta. Az elődjénél élesebb, határozottabb vonalak jellemzik, viszont megmaradt a vaskos hátsó tetőoszlop, amit nyilván a típus jellegzetességeként vittek tovább. Ahogy sok Audi luxusmodellen, itt is az látszik, hogy látványos, nagy ötletek helyett a részletek kidolgozásába öltek rengeteg energiát a tervezők. Ami messziről egy növekedési hormonnal kezelt Passatnak látszik, az közelről nézve kifejezetten érdekes, olyan apróságoktól, mint a lökhárítóba integrált kipufogóvégek, a központi kijelző és a műszerfal sokszögű illeszkedése, vagy a belső kilincsek mellett elhelyezett hangszórók.

A Phaeton soha nem volt igazán sikeres, de nem is arra szánták: inkább afféle erődemonstrációnak volt jó, hogy megmutassa, a VW számára egy felesleges csúcsmodell gyártása is simán belefér, a világuralomért folytatott küzdelem mellett. A D2 szempontjából azonban a legrosszabbkor jött a dízelbotrány: az első Phaeton gyártását 2015-ben állították le, akkor, amikor a cég a dízelbotránnyal pályafutása legdrágább fiaskójába futott bele: évek profitja úszott el, és eközben új pályára kellett állítani a Volkswagen fejlesztéseit.

Már egyáltalán nem fért bele egy olyan pazarló presztízsprojekt, mint a Phaeton, amelyet biztosan nem lehet nyereséggel adni. A gyártására szánt pénzt inkább villanyautó-fejlesztésbe forgatták – részben ebből lett a szabványos MEB platform – az új Phaetonból pedig csak a prototípus maradt, amit így, hét év után már tét nélkül mutathattak meg, hiszen ilyesmit manapság már egy konkurens sem fejleszt.