Az autópiacon is beütött az infláció hatása

2022.08.04. 16:20

Az európai és észak-amerikai kereslet csökkenéséről számoltak be a legnagyobb német autógyártók, ami bizonyítékként szolgál az elemzők azon véleményére, hogy a fogyasztók ódzkodnak a magasabb áraktól, s pénzüket inkább egyéb szükségleteik kielégítésére tartalékolják - írja az Automotive News Europe.

IMG 3766

Bár néhány nagyobb márka, például a Ferrari és a Mercedes-Benz megemelték az eladásukra vonatkozó prognózisukat néhány csúcsmodelljük vonatkozásában, az iparág túlnyomó részén azonban a kilátások elég borúsak. Mert bár az új megrendelésekre vonatkozó várakozási idők az utóbbi időben rövidültek, ezzel párhuzamosan a rendelésállomány is csökkent. A termelés üteme is lassabb, a szállítások aránya pedig jóval elmaradt a tavalyitól. Az ebből fakadó árrést a gyártók az áraik emelésével próbálták kivédeni, de az infláció meredek emelkedése jelentősen megnehezíti a növekvő költségek áthárítását.

„Csökken a kereslet” – jelentette ki múlt héten Arno Antlitz, a Volkswagen pénzügyi igazgatója, bár szerinte a cég még így is tele van megrendelésekkel a következő hónapokra. Hozzátette, úgy látják, hogy a figyelmeztető jelek elsősorban az európai és észak-amerikai piacon érezhetők, a kínai régióban kevésbé.

Ahogyan azt sokan a bőrükön tapasztalhatták, az elmúlt hónapokban megugrott az infláció Európában és az Egyesült Államokban. A központi bankok ugyanakkor arra figyelmeztettek, hogy a csúcs csak hónapok múlva várható, ami a fogyasztók és az üzleti szféra hangulatának zuhanását eredményezheti.

„Az online autókereskedések és aukciós platformok adatai a kereslet lassulását mutatják március óta, a fogyasztók jelenleg nagyon óvatosak” – mondta Philip Nothard, a Cox Automotive európai igazgatója. Éppen ezért a Ford azt tervezi, hogy az Egyesült Államokban visszaállítja azokat az engedményeket és ösztönzőket, amelyeket az ellátási lánc kapcsán felmerült problémák miatt tavaly megszüntetett. Carlos Tavares, a Stellantis vezérigazgatója pedig úgy véli, hogy az autóvásárlás háztartásokra rótt súlyával szembe kell néznie minden gyártónak. S bár a vállalatcsoport kezdetben az tervezte, hogy saját növekvő költségeit a fogyasztókra terheli majd, ez a továbbiakban nem járható út. „Az áremeléseknek ugyanis van egy határa” – jelentette ki.