A világ leggyorsabb töltését fogják tudni az új Formula E autók

2022.09.19. 16:10

A hétvégén az olaszországi Autodromo Ricardo Paletti pályán, a Porsche szervezésével tesztelték a Formula E harmadik generációs autóit, amelyek óriási lépést jelentenek a jelenleg futó autókkal szemben, felépítésük teljesen más.

A teszt zárt kapuk mögött folyt, a kép illusztráció Forrás: Porsche
A teszt zárt kapuk mögött folyt, a kép illusztráció Forrás: Porsche

A verseny szempontjából lényeges újítás, hogy az előző, Gen2 autók 385 kilós és 54 kWh-s akkupakkjával szemben az új típusokba súlyra és kapacitásra is kisebb akkuk kerülnek. A spórolás azonban így is előrelépés, hisz a 3 kWh mínuszt több mint 100 kilogram lefaragásával érték el, az energiasűrűség tehát sokat javult.

Az autók hatótávja így annyit csökkent, hogy egy teljes futamot már nem bírnak végig, tölteni kell őket. A közzétett felvételen egy olyan boxkiállás látható, amelyen a hírek szerint a világ legnagyobb teljesítményű villanyautótöltése történik éppen, a 600 kW majdnem kétszerese a mai leggyorsabb utcai villámtöltők teljesítményének. Egy 30 másodperces töltéssel mintegy 4 kWh-t szedhet fel az autó, ami pótolja az elvesztett akkukapacitást.

A harmadik generációs versenyautók erősebbek (+100 kW) és könnyebbek (-60 kg) lesznek az elődöknél (Gen2: 250 kw; 900 kg). Mindkét tengelyre kerül villanymotor, elöl 335 lóerős, hátul 469, ám az elsőt csak energiavisszanyerésre használják, a hajtásban nem vesz részt: a regenerációs 600 kW-os teljesítménnyel történhet, így a versenyen felhasznált energia 40 százalékát menet közben szedik fel az autók. További kapcsolódó érdekesség, hogy az új autókra hátsó hidraulikus fékeket már nem is szerelnek.

A fejlesztések még döcögnek, több csapat autójában is meghibásodott a Williams Advanced Engineering által szállított RESS (újratölthető energiatároló), információk szerint főleg a rázóköves rezonanciákat nem bírja. A tesztek célja természetesen épp a hasonló problémák kiszűrése, de a Williamsnek sietni kell, az új autókat januárban vetik be először.