Mégsem öli meg a belső égésű motort az Euro 7

2022.11.10. 17:05

Az új Euro 7-es kibocsátási normákra kidolgozott javaslatok közül a legszigorúbb változat bevezetése a vártnál is gyorsabban megölhette volna a belső égésű motort Európában - a törvényjavaslatot azonban másfél éves késés után jelentős enyhítéssel publikálta az Európai Bizottság. Fontos kiemelni, hogy ez még csak egy javaslat, ami szavazás útján válhat törvénnyé, és bár sokat szigorít az emisszión, a személyautók esetében az eredeti terveknél jóval megengedőbb lett.

Vegyünk néhány példát. Nitrogén-oxidokból, azaz NOx-ból a jelenleg érvényes Euro 6 szerint 80 mg/km engedélyezett benzines és 60 mg/km dízel autók esetén, az Euro 7 azonban már nem különíti el a két üzemmódot, hanem egységesen, belső égésű motorokra határoz meg 60 mg/km-t. Szén-monoxidból, azaz CO-ból 500 mg volt engedélyezett a benzineseknél, a dízeleknél pedig 1000 mg egy kilométerre, az Euro 7 ezt is egységesíti, mégpedig 500 mg-ra.

Az ammónia kibocsátását sem az Euro 6, sem más korábbi kibocsátási szabvány nem korlátozta, a legkorábbi, legszigorúbb javaslat szerint 2, a második, enyhébb szerint pedig 5 mg/km lett volna az Euro 7-hez tartozó érték - ebből lett a jóval megengedőbb 20 mg/km. A részecskekibocsátást szabályozta volna még nagyon szigorúan az új Euro 7, de ez végül nem is változik, 6x1011 marad, akár a jelenleg hatályos törvénynél.

Nemcsak kipufogógáz szempontjából hoz újat az Euro 7, a fékekből és a gumikból származó részecskék és mikroműanyagok határát is szabályozza az új szabvány. A tartósságot is komolyabban veszik: az autóknak 200 ezer kilométeres futásteljesítményig és 10 éves korig kell tudniuk a frissített értékeket, a jelenlegi Euro 6 ezzel szemben a felét, 100 ezer kilométert és 5 évet határoz meg. 

Az elektromos járművek sem ússzák meg a szigorítást: 5 évig és 100 ezer kilométerig az akkunak az eredeti kapacitás legalább 80%-át kell megőriznie, de 8 évig és 160 ezer kilométerig sem degradálódhat 70% alá - a javaslat szerint.

Ha az Európai Parlament megszavazza, az Euro 7 vadonatúj típusokra vonatkozó bevezetése legkorábban 2025-ben várható.