Így képzeli a Peterbilt a jövő kamionját

2022.11.16. 06:02

Az 1939-ben TA Peteman által a texasi Dentonban, alapított teherautómárka számos, mára már legendássá vált, csőrös vontatót fejlesztett ki. Ilyen például a klasszikus formavilágú, 1967-ben bemutatott 359-es, amely számos hollywoodi filmben szerepelt, köztük az 1978-ban bemutatott Konvojban. 

A 359-es a Konvoj című filmből
A 359-es a Konvoj című filmből

A 359-es továbbfejlesztett változatát egyébként ma is gyártják, 389-es típusjelöléssel, amelynél a tervezők maradtak a sok krómmal díszített, klasszikus csőrős formánál.

Mivel az elmúlt években a Peterbiltre ráégett, hogy nehezen és lassan tud megújulni és csak a boomerek vásárolják retro-dizájnos kamionjaikat, ezért a cég megmutatta, hogy milyennek képzeli a jövő kamionját. Igaz, ők sem csak úgy maguktól kezdték el fejleszteni, hanem az összesen 258 millió dollárnyi állami programhoz, a Super Truck II-höz találtáki ki, amelynek célja a hatékonyságnövelés. A szövetségi kormányzat Super Truck projektje 2014-ben kezdődött, ezután két évvel mutatta be a Freightliner az első ilyen kamiont. A három szakaszos fejlesztési programnak zajlik most a második szakasza, amelynek részeként készült el a Peterbilt Super Truck II.

A Peterbilt szerint az elkövetkező tíz évben biztosan nem lesznek még olyan akksipakkok, amelyekkel az elektromos kamionok egyáltalán meg tudnák közelíteni a dízelek hatótávját. Ezért a dentoni cég Super Truck II-ese egy 48 voltos lágyhibrid rendszert kapott, amelyhez egy 15 literes Cummins-motor csatlakozik. De ebben még nem merült ki az újdonságok sora. A Super Truck II-nek könnyített létraalváza van, valamint a fülke teljes külső burkolata kompozit idomokból készült. Így majdnem két tonnát sikerült lefaragni a vontató súlyából. A sofőr vezetőülése középre került, a műszerfal pedig három LCD kijelzőből áll. A Super Truck II-höz egy olyan félpótkocsi-családot is tervez a Peterbilt, amelynek a tetején napelemek vannak, ezzel is növelve a jövő kamionjának a hatékonyságát.

A Super Truck projekt 2028-ban zárul, ekkora kell a pályázóknak sorozatgyártásra alkalmas szuperkamiont prezentálniuk. Kíváncsian várjuk, hogy mi marad akkora a szép vonalú Peterbilt vontatóból.