500 milliós hipersportautót építenek a csehek

2022.11.24. 09:43

A Praga márka évszázados portfóliója meglehetősen vegyes, motorok, buszok és repülőgépek is szerepelnek benne. Az autógyártásban azonban volt jó ötven év kihagyás, a második világháború után a 2010-es években tértek vissza - versenyautókkal. A most bemutatott Bohema dizájnját is a modern R1R prototípusból merítették, de a tervezett darabszám a Praga Alfa 1933-as győzelmének 89. évfordulójára utal.

A Bohema nem követi szorosan a modern hipersportautós trendet: nem elektromos és még csak nem is egy turbós V8-as hajtja. Szóba került az Audi 5,2-es szívó V10-ese, de végül a Nissan GT-R-ből ismerős 3,8-as V6-ost választották a csehek, amiből 700 lóerőt és 725 Nm nyomatékot hoztak ki. A végsebesség így 300 km/h óra fölötti, a 100-as sprint pedig 2,3 másodperc alatti. Ezeknél valamivel beszédesebb, hogy versenypályán, semi-slick Pirelliken GT3-as köridőket tud az autó.

A Bohema megépítésének ötlete a Praga márkanagykövetétől, Romain Grosjeantól származik, aki az autó fejlesztésében is aktívan részt vett, a tesztelés és finomhangolás a Slovakia Ringen történt. Grojean szerint a versenyautós teljesítmény nem megy teljesen az utcai használat rovására, szerinte közúton is kényelmes marad a Bohema, vagyis rendszámozható lesz. A hétköznapi használathoz tesz hozzá, hogy van csomagtartó - a hátsó kerekek előtt -, a navigációt pedig a tulaj gyári konzolra tehető okostelefonja helyettesíti - a'la XEV Yoyo.

Az autó alapja a szokásos karbonteknő, ám mivel az alkatrészek többsége, pl. a karosszériaelemek is karbonból készültek, a Bohema összsúlya megállt 982 kilónál. Mindez súly/lóerő arányban a szokásos hipersportautóknál és a LeMans LMH kategória autóinál is jobb értéket ad ki, további versenypályára szóló adalék, hogy az autó 250 km/h-s sebességnél 900 kilogram leszorítóerőt termel. A motor egy Hewland szekvenciális váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.

Összesen 89 Bohemát terveznek értékesíteni, egyelőre évi 20 darabos kapacitással, de a gyártás első évében, 2023-ban csak tíz autó készül majd a Luhačovicében található Kresta Racingnél, az ára 1,28 millió euró (~524 millió forint) lesz.