Senna után szabadon: eladó a legmenőbb Mercedes-Benz 190E 2.3-16

2022.11.30. 16:05

A Nürburgring új pályájának felavatására tartott 1984-es Race of Champions legendás. Köszönhető ez a 11-es számú Mercedes 190 Cosworth fiatal brazil pilótájának, Ayrton Sennának, aki 24 évesen, kvázi hazai pályán verte meg az abban az évben később háromszoros F1-világbajnokká avatott Niki Laudát. 

DSCF2770

Legyünk realisták. Senna ezüstszínű autóját megtartotta a Daimler. Hogy hol a második Lauda szintén ezüstszínű, a harmadik Carlos Reutemann fekete, vagy éppen a negyedik helyen végző Keke Rosberg ezüst Cosworth Mercije, kapásból nem tudom. Azt viszont igen, hogy az ötödik helyezett James Watson képen látható Mercedes-Benz 190E 2.3-16 versenyautója Spanyolországban várja új gazdáját, 28 ezer kilométerrel az órájában, és 149900 eurós, vagyis bő hatvan millió forintos árcédulával.

1984-ben a tizenkét körös versenyt a Nürburgring GP pályájának ünnepléseként, valamint az új, immár sportosabb 190E reklámozására szervezték, Alain Prost pedig hiába húzta be a kvalifikációt, mert azt az esős májusi napot Sennának szánta a sors, miközben Prost húszból tizenötödikként végzett.

Nem csoda hát, hogy a Mercedes-Benz archívuma is Senna 11-es számú versenyautójával van tele, míg John Watson 9-es, egyébként megegyező 190E 2.3-16-ja a feledés homályába merült.

Cserébe persze Senna 190-es Mercedese megfizethetetlen, míg Watsoné csak nagyon-nagyon sok pénz egy lassan negyvenéves, szinte gyári felszereltségű versenyautóért.

Rendben, a Mercedes-Benz a verseny kedvéért azért végzett néhány módosítást. A Race of Champions 190E 2.3-16 rövidebb váltót kapott, keményebb rugókkal, lengéscsillapítókkal, és persze sportkipufogóval egyetemben. Szélesebbek a kerekek is, tapadósabbak a Pirelli gumiabroncsok, míg az első fékek négydugattyús nyergeket kaptak. Eközben belül kisebb lett a kormánykerék átmérője, és bár az elektromos ülésállítás maradt, van áramtalanító, rejtett bukócső és tűzoltórendszer is.

Ami a #9 sofőrjét illeti, az immár 76 éves, egyébként északír John Watson összesen öt versenyt nyert az F1-ben. Az elsőt 1976-ban egy Penske PC4 volánja mögött, majd további négyet a szintén Cosworth Ford-motoros McLaren MP4-gyel, 1981 és 1983 között. 1985 után be is fejezte, és úgy látszik, sokáig nem tartott igényt a Mercedesére sem. Hogy ki rakott bele 28204 kilométert, talány, de mivel egy W201-ről van szó, nevezhetjük akár bejáratósnak is.