Igazad volt, mester! - a fastback értelmetlen, bezzeg a shooting brake!

2023.01.04. 17:54

96 éves korában meghalt Tom Karen, az üvegszálas dizájn brit császára, aki nélkül nincs Bond Bug, Reliant Scimitar GTE és Raleigh Chopper bicikli sem. RIP.

GettyImages-1235331329

Az Ogle Design egy brit formatervező stúdió, melyet David Ogle alapított 1954-ben. Ogle hamar rátalált a járműiparra, melynek hatására meg is született az 1962-es Ogle SX1000. Másfél évig gyártották az üvegszálas coupét ezres Mini alapokra, ám már David Ogle nélkül, mivel ő egy ilyenben lelte halálát még '62-ben.

Így került helyzetbe Tom Karen, aki 1962 és 1999 között 37 éven át vezette az Ogle Designt. Karen Bécsben született és Csehszlovákiban nőtt fel, mielőtt a család Angliába vándorolt volna a háború alatt. Az Oglénél olyan projekteket irányított, mint a Raleigh számára tervezett Chopper bicikli, vagy a BSA Rocket 3 és Triumph Trident T150 motorbiciklik.

Autós vonalon a Reliant volt az Ogle legjobb ügyfele, így Tom Karen nevéhez köthető a sportautós alapokra épített 1968-as Scimitar GTE, a két évvel később debütáló háromkerekű, a Bond Bug, valamint a továbbfejlesztett bányász-kedvenc, a szintén jogosítvány nélkül vezethető Robin.

Mivel 1969-ben az üvegszálas shooting brake Reliant Scimitar GTE a Ford Capri ellenfelének számított, Tom Karen mondott egy frappánsat az autógyártók szerint ma is divatosnak tartott fastback karosszériákról:

I'm baffled by the case for fastbacks, because there's nothing good to be said for them except that some people think they look alright. Aerodynamically, they're lousy, headroom in the back is lousy, for visibility they're lousy, with a lot of glass they're lousy, from a weight point of view, and they give no boot access.

Tehát:

„Meghökkent az érvelés a fastbackek mellett, mert semmi jót nem lehet mondani róluk azon túl, hogy néhány ember szerint jól néznek ki. Aerodinamikai szempontból gyengék, a hátsó fejtér is gyér, kilátni sem lehet belőlük a sok üveg ellenére, ami ráadásul nehéz is, és még a csomagtartóhoz sem lehet hozzáférni.”

A megboldogult formatervező világában inkább a shooting brake forma dominált.

Tom Karen csapata később buszokat tervezett a Plaxtonnak, teherautókat a Leylandnek, de az Ogle csinálta Luke Skywalker XP-34 Landspeederét, vagyis a Homokfutót is. Ezt John Stears találta ki.

Mi még Ogle Design? A szintén Reliant-technikára épülő török csoda, az Anadol A1. Néhány éve kettőt is láttam Törökország déli részén. Meghatározó élmény.