Madrid múzeumba rakta utolsó dízelbuszát, és ez nagy dolog

2023.01.04. 06:09

Madrid 2016-óta dolgozott azon, hogy 2022 végén nyugdíjba küldhesse a dízelbusz-flottáját. Ehhez az elektromos mellett CNG-meghajtású buszbeszerzésekre volt szükség, ami magyar szempontból azért érdekes, mert a gázárak növekedése miatt Miskolc például kénytelen újra a dízelekhez nyúlni, mivel idén már olcsóbb a régi buszokat üzemeltetni, az új elektromosok mellett.

image 2a9829d3-3c7d-43ad-aab1-d11b8c55ce1420230101 223713

A magyarbusz.info szúrta ki, hogy Madrid december végén a közlekedési vállalata múzeumába küldte az utolsó dízelmotoros Mercedes buszát, ezzel jelentősen javítva a helyi légszennyezettségi mutatókat. Hogy történhetett ez, és miért tanulságos a történet Budapestről nézve?

Az Empresa Municipal de Transportes de Madrid, tehát az EMT Madrid 213 vonalon bő kétezer busszal szolgál ki durván tízezer megállót. A 75 éven át tartó dízelkorszak végét végül 520 darab CNG, vagyis sűrített földgázzal hajtott alacsonypadlós busz beszerzése hozta el, melyeket a Daimler (Mercedes), a lengyel Solaris és a helyi Castrosua gyárt le.

Januártól Madrid buszflottája 1915 darab CNG-üzemű és 180 darab tisztán elektromos hajtású járműből áll. Utóbbiak közül a legújabb 150-et a spanyol Irizar és a már említett Solaris szállítja, 90/60 arányban. Az EMT Madrid ezen felül tesztüzembe állít tíz hidrogénhajtású buszt is. A 2016-ban elkezdett fejlesztési program eredménye, hogy a járműpark átlagéletkora hét év alatt 9,46 évről 4,84 évre csökkent.

Madrid elektromos buszdepót is épít, és persze az a terve, hogy 2033-ra csak üzemanyagcellás és akkumulátoros buszokat használhasson, zéróra csökkentve a lokális károsanyag-kibocsátást. A spanyol fővárosban 3,2 millión élnek, míg Budapest lakossága szűken mérve 1,7 milliós.

420A1959

Budapesten jelenleg 780 dízel, 30 elektromos, 42 CNG-meghajtású Van Hool New A330 CNG és 11 dízel-hibrid Volvo 7900H teljesít szolgálatot a BKV-nál, miután a 200-as Ikarusok nyugdíjba vonultak. Ezen túl nagyjából 450-et a VT-Arriva, közel 200-at pedig a Volánbusz működtet az agglomeráció kiszolgálására.

Madrid és Budapest, két kiterjedt EU-s főváros összehasonlítása ha mást nem, azt biztos jelzi, hogy jelentős politikai akarat, illetve az ahhoz társított finanszírozási modell nélkül nem marad más, csak az öregedő, környezetszennyező tömegközlekedési flotta. A spanyol CNG-beszerzés viszont más szempontból is érdekes.

A CNG-vel kísérletező vidéki városok közül Miskolc tömegközlekedése azzal került a hírekbe,  hogy mivel egy éven belül nyolcszorosára nőt a gázüzemű buszok tankolása, nagyobb arányban kénytelenek újra üzembe helyezni a dízeleket, melyek a borsodi megyeszékhelyen 16-18 éves MAN buszok.

16 telephely img 4659 0

Mindezt úgy, hogy jelenleg annak a tízdarabos BYD eBus elektromos flottának az üzemeltetése a legolcsóbb, melyet Miskolc a kormányzati Zöld Busz Program keretében szerzett be közel nettó 1,9 milliárd forint értékben, hetven százalékos vissza nem térítendő támogatás mellett. A számok kemények, és messze még a fűtési szezon vége.