Villanyautókat vett a norvég királyi család, de milyeneket?

2023.01.11. 06:03

A norvég királyi család két elektromos autót adott a járműflottájához. Az egyik egy Mercedes EQS, a másik egy BMW i7-es, igaz, a királyi családban van egy Mercedes EQV kisbusz is - derül ki a főként megújuló energiával foglalkozó CleanTechnica szakportál cikkéből. A királyi család célja, hogy a használatában lévő járműveket megújuló energiával hajtott autókra cserélje, amint ez lehetséges és észszerű – indokolta a változást Guri Varbe, az uralkodó hivatalának kommunikációs vezetője.

Fotó: Csepreghy Dániel
Fotó: Csepreghy Dániel

Norvégia államformája alkotmányos monarchia, amelyben a király (V. Harald) az államfő, a fegyveres erők főparancsnoka és az egyház feje. A királyi ház szimbolikus szerepet játszik az ország közéletében, a királyi család életét azonban a társadalom tagjai figyelemmel kísérik, így az elektromos autók mostani beszerzése hatással lehet az átlagemberek döntéseire is.

Autós múlt

Norvégiában 1945. június 7-én kapott különleges szerepet egy autó, mégpedig egy 1939-es nyitható tetejű Buick Roadmaster. Az akkori uralkodó Haakon király és Olav koronaherceg ezzel autózott végig a főváros, Oslo utcáin annak jelképeként, hogy az ország visszaszerezte függetlenségét az öt éven át tartó náci megszállás után.

A királyi flotta autóinak rendszámai az „A” betűből és egy számból állnak. Az Buick Roadmaster kapta az A-1-es rendszámot, a most beszerzett BMW i7-es az A-6-ost, a Mercedes EQS az A-8-ast. Az Audi képén eközben nem őszinte a mosoly - [a szerk.].

Gyors átállás

A királyi család viszonylag későn lépett, Norvégia ugyanis az elmúlt években az villanyautózás egyik főszereplője volt a globális mezőnyt nézve. A norvég állam ugyanis jelentős támogatásokat ad a villanyautók vásárlásához, illetve különféle adókkal és díjakkal büntette a hagyományos hajtású autókat. Az országban 2025-től csak elektromos autókat lehet majd új autóként értékesíteni. Az elmúlt év decemberében egyébként az eladott új autók 83 százaléka volt elektromos meghajtású, a Hyundai pedig a napokban jelentette be, hogy Norvégiában csak elektromos autókat fog értékesíteni, a Volkswagen jövőre követi ezen az úton.

Ezzel együtt a norvég utakon futó autóknak csak 25 százaléka elektromos meghajtású. A csere azért lassú, mert az autók átlagosan 18 éven át róják az ország útjait. Az Elbil, az elektromos autózás norvégiai szakmai szervezete a királyi család után a kormányzatot is rá akarja venni, hogy váltson elektromos autókra. Egyelőre egyetlen ilyen autó sincs a miniszterek és a kormányfő használatában. Ezt azzal indokolják, hogy az ország vezetői páncélozott autókat használnak, ám az autógyártók nem kínálnak ilyen védelemmel ellátott elektromos autókat.