Mi lesz a zombiapokalipszis-biztos AM-rádióval?

2023.03.17. 06:29

Az AM-rádió hagyományosan a legmegbízhatóbb kommunikációs eszköz a vészhelyzetekben, főként a természeti katasztrófák idején. Bár régen egy autó árának negyedét kellett érte kifizetni, évtizedek óta megszokott tartozék. Most viszont veszélybe került. Mi lesz az AM-es autórádiókkal? DSC 0491

Nem várt helyen támad az elektromos átállás: több gyártó ugyanis búcsút mondana az autós aggastyánoknak, vagyis AM-rádióknak, amelyek 1930-ban jelentek meg az autókban. Az elsők között a Galvin nevű cég hozott ki ilyet és 130 dollárt kértek érte. Összehasonlításképp akkoriban egy Ford Modal A Deluxe ára 540 dollár volt. Tehát az autó negyedét kellett kifizetni a rádióvevőért a Car and driver korábbi cikke szerint.

A Verge magazin összeállítása szerint több cég, köztük a Ford, a Volvo, a Mazda, a BMW, a Volkswagen is úgy látja, ideje nyugdíjazni az AM-rádiót. E lsősorban technikai nehézségekre hivatkoznak: az AM-hullámok zavarhatják azokat az egységeket, amiken keresztül autó egyes rendszerei egymással kommunikálnak. Egy korábbi szakcikk szerint az elektromos autók meghajtásának része egy frekvenciakonverter, amely ellenőrzi, hogy mekkora elektromos energiát adnak le a motorok, amihez másodpercenként több ezerszer kapcsolja ki és be az áramellátást. Ez okoz elektromágneses interferenciát.

Ugyanakkor amerikai politikusok és a szabályozó hatóságok aggódva reagáltak az AM-rádió belengetett búcsújára. Ez a fajta rádió ugyanis hagyományosan a legmegbízhatóbb kommunikációs eszköz kritikus esetekben, például katasztrófák idején. Ed Markey demokrata szenátor szerint igazán komoly vészhelyzetekben elérhetetlenné válhat az internet, akkor pedig jól jöhet az AM-frekvencia. Utóbbit helyettesítésére az FM-rádió sem megoldás, mivel kisebb a hatótávolsága. Az AM-rádióhullámok hosszabbak, könnyebben átjutnak a szilárd, tömör akadályokon és nagyobb távolságból elérhetőek. 

Az amerikai távközlési hatóság (FCC) öttagú vezetőségének egyik tagja, Nathan Simington szerint az interferencia problémáját meg kell oldani. Az elektromos átállás ugyanis nem okozhat kárt olyanoknak, akik távoli helyeken élnek, így az AM-rádió lehet a legfontosabb információs csatornájuk vészhelyzetek esetén.

Az AM-rádiót ellenző gyártók mellett neves támogatók is vannak. Számos cég, így például a Toyota, a Stellantis, a Nissan, a Honda és a Hyundai ugyanis meghagyná a kocsikban az AM-rádiót.