Megvizsgálták, milyen arányban hibásodik meg a villanyautók akkuja

2023.03.30. 15:18

Egy elektromos autó messze legdrágább alkatrésze az akkupakk. Nem meglepő tehát, hogy az egyik legáltalánosabb félelem a villanyautók kapcsán az akkumulátor meghibásodása, hiszen ennek cseréje akár az autó újkori vételárának fele is lehet. Hogy kiderüljön, pontosan mennyire kell ettől tartani, a Recurrent Auto egy nagyszabású felmérést végzett 15 ezer villanyautó tulaj közreműködésével, a végeredmény pedig sokak számára megnyugtató lehet.

P1110174

Összességében a megkérdezettek csupán 1,5 százaléka számolt be arról, hogy autójában cserélni kellett az akkut. Fontos azonban megjegyezni, hogy ebbe nem tartoznak bele a visszahívások.

Az adatok alapján az is megfigyelhető, hogy minél öregebb egy típus, annál problémásabb lehet. Ez egyrészt arra vezethető vissza, hogy a korosodó modelleknek több ideje volt elromlani, másrészt röpke 10 évvel ezelőtt a gyártók még sokkal tapasztalatlanabbak voltak a villanyautók terén. Ennek megfelelően legrosszabbul a Nissan Leaf és a Tesla Model S szerepelt, melyek az első elterjedt villanyautók egyikei voltak. Őket a Jaguar I-Pace, a Chevy Volt, a Tesla Model X, az Audi e-Tron, a Tesla Model 3, és a Tesla Model Y követi, egyre csökkenő hibaszázalékkal.

Az is látszik, hogy az idő előrehaladtával az egyes típusok fokozatosan egyre megbízhatóbbak lettek: a 2011-es Nissan Leafek még 8,3 százalékában kellett akkut cserélni, ám 2012-re ez a szám 3,5 százalékra csökkent. Hasonló a helyzet a Tesla Model S-nél is: 2013-ban 8,5; 2014-ben pedig 7,3 százaléknál fordult elő probléma.

Annak esélye tehát, hogy egy viszonylag új, kiforrott villanyautóban akkumulátort kelljen cserélni, elég csekély. Ha viszont mégis erre kerülne a sor, akkor sem kell megijedni: a javítást általában fedezi a garancia.

Az illesztések még mindig nem az igaziak, de az amerikai verzióhoz képest százszor jobban futnak az élek.
Az illesztések még mindig nem az igaziak, de az amerikai verzióhoz képest százszor jobban futnak az élek.

Mindez azonban azt is jelenti, hogy használt, pláne idősebb villanyautót venni elég nagy kockázatokat rejthet magában. Nem elég, hogy ezek akkumulátorai a statisztikák szerint hajlamosabbak a meghibásodásra, garancia hiányában az esetleges csere fájdalmasan sokba kerülhet.

Nem kell azonban elromlania az akkumulátornak ahhoz, hogy cserére szoruljon. Az idő múlásával a degradáció is problémát jelenthet, mely miatt az akku veszít a kapacitásából. Úgy tűnik, ettől sem kell azonban megijedni. Az adatok alapján bár egy vadiúj aksi az elején még viszonylag gyorsan degradálódik, a jelenség hamar lelassul.