A következő autód szoftverét talán már az AI fejleszti

2023.04.11. 09:35

A szoftverek köré épített autók fejlesztése miatt teljes fordulatra van szükség az autóiparban. Így látja a Continental technológiai főnöke.

continental pp cabinsensing

Az autók fejlesztésének hagyományos módját el lehet felejteni a mai világban, amelyben a járművekbe épített szoftverek és azok változása köré épül minden – mondta az Automotive News Europe hírportálnak Gilles Mabire, a német Continental autóipari beszállító vállalat technológiai igazgatója.

A fejlesztőknek a korábbitól eltérő eszközökkel és módszerekkel kell végezniük a munkájukat. A hardvercentrikus korszakban a fejlesztés logikája az volt, hogy többé-kevésbé az autósok visszajelzései alapján változtatták meg az autók tulajdonságait. Ez egyfajta "felülről lefelé" működő módszer volt, ha a csúcson a fogyasztót képzeljük el.

Száznyolcvan fokos váltás

A szoftvercentrikus megközelítésben mindez megfordul. "Azt a kérdést kell feltennünk maguknak, hogy miként juttatjuk el az új szoftverfunkciókat az autókba annak érdekében, hogy azok folyamatosan a maximálisat nyújtsák? - mondta a szakember.

Magyarán ebben az új világban az autóipari vállalatoknak át kell venniük az informatikai cégek munkamódszerit. Hozzá kell szokniuk, hogy gyakran frissíteni kell az autókban a szoftvereket azt követően is, hogy azt eladták az autóvásárlóknak. Már akkor gondolniuk kell erre, amikor a hardver, azaz az autó, mármint egy-egy új modell még nem is létezik.

A Continental úgy próbál megfelelni ennek a kihívásnak, hogy az Amazon Web Services szoftverfejlesztővel dolgozik együtt Continental H szoftverkörnyezetén. Ez egy nyílt, a hardvertől független architektúra, ami az autót magát csak a második körben veszi figyelembe. Ezzel költséget takarítanak meg és mérséklik a rendszerek egyediségéből fakadó összetettséget. Arra törekszenek, hogy az autók mindig a legfrissebb képességekkel rendelkezzenek.

A következő logikus kérdés, hogy miként oldhatók meg a távolból (over-the air, OTA) a frissítések? Ebben az 5G-s mobiltávközlési rendszerek elterjedésére épít a cég. Olyan informatikai alaprendszereket kell az autókba építeni, amelyekre folyamatosan letölthetők a frissítések.

Az autós csak annyit fog érzékelni, hogy az autója „másként gondolkodik, viselkedik”, mint korábban. A Continendal új fejlesztőközpontot nyitott meg Berlinben, amely a mesterséges intelligencia (MI, angolul AI) alkalmazásainak lehetőségeit kutatja. A cég úgy látja, hogy ezzel olyan területekre is elkalandozhat, amelyek eddig nem tartoztak a profiljához. Ilyen a fenntarthatóság, azaz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésének lehetőségei.

Előre lehet tudni a "beláthatatlan" hiányt 

Megcélozhatják a szállítási iparágat is, például a robotok alkalmazását a szállítás úgynevezett utolsó kilométerének lebonyolításában. Ez az a rövid, de kritikus útszakasz, amely megelőzi a feladatott áruk kézbesítését a címzettnek. Az MI-t ugyanakkor elsősorban a fejlesztések felgyorsítására használhatják. Az autó részegységeknek többtíz ezer követelményt kell teljesíteniük, amelyek áttekintése az embereknek hónapokba telik. A mesterséges intelligenciát azonban ki lehet okosítani úgy, hogy napok alatt elvégezze ezt a munkát. Az ember számára áttekinthetetlen, óriási adatbázisok hátterével, amelyek magukban foglalják a teljes autóipari beszállítói láncban keletkező információkat, az MI eljátszhatja a jós szerepét.

Előre jelezheti, ha például valahol minőségi probléma fog felbukkanni. Ennek alapján aztán módosítani lehet a gyártást, ami megelőzheti a problémát. Az elmúlt évek beszállítói problémáinak tükrében nem jelentéktelen lehetőség, hogy a mesterséges intelligencia jóval a bekövetkezésük előtt előre jelezheti az alkatrészhiányokat. Erre megint csak reagálhat a vállalatok menedzsmentje, megelőzve a váratlan fennakadások okozta költségeket és késlekedéseket.

A fejlesztésben szintén azt használhatják ki, hogy az MI óriási adatbázisokat használ. Az automatizált vezetés terén, például az akadályok felismerésében lehet kihasználni ezt a tulajdonságát. A mesterséges intelligencia képes szinte végtelenül sokféle lehetséges közlekedési helyzetet memorizálni, amelyekben a gyalogosoktól kezdve az állatokon át a többi közlekedőig mindenféle potenciális akadály rögzíthető az autók számítógépeiben.

Az MI segítségével megtaníthatják az autók fedélzeti számítógépeinek, hogyan reagáljanak ezekre és tesztelhetik, hogy a gép képes-e megbízhatóan kivédeni az akadályokat. Olyan közlekedési helyzeteket is szimulálhatnak, amilyenekre a fejlesztők nem is gondolnának, mert nem tudják áttekinteni a szinte végtelenül sok lehetséges szituációt. A mesterséges intelligencia viszont az óriási adatbázisokra támaszkodva „mindenre gondolhat".