Lehetetlen küldetés az önvezető autó - kíméletlen véleményt mondott a villanymamut

2023.04.19. 15:34

Az elektromos autózás egyik úttörője, a kínai BYD nem hisz abban, hogy belátható időn belül megvalósulhat a teljesen autonóm autózás. Az automatizált autógyártás már m ás kérdés .

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

Teljesen önvezető autókat építeni „lényegében lehetetlen”. Az automatizálás csúcstechnológiájának az autók gyártásában van a helye – idézte az egyik legnagyobb villanyautó-gyártó, a kínai BYD véleményét a CNBC.

Sok technológiai cég és autógyártó dolgozik az önvezetésen. Ennek egyik részeredménye, hogy az önálló parkolás egyre inkább megtalálható a gyártók extrakínálatában.  Ha a parkolás megoldható autonóm módon, miért ne lehetne a vezetés többi elemét automatizálni?

Erre a kérdésre alapozva a cégek többsége teljesen autonóm autókat ígér vásárlóinak – kivéve a BYD-t, Kína legnagyobb elektromosautó-gyártóját. "Úgy gondoljuk, hogy az a fajta önvezetés, amely teljesen mentes az emberi beavatkozásról, nagyon-nagyon messze van még a megvalósulástól. Lényegében lehetetlen" – mondta Li Jun-fej a BYD szóvivője.

Ki a hibás? 

Az önvezetés ellen szól az emberek pszichológiai igénye a biztonságra, illetve az etikai kétségek, a jogi szabályozási problémák és a technológiai nehézségek sora. Az utóbbiba beleértendő, hogy miként integrálhatná az autóipar az autógyártástól idegen informatikai technológiát a gyártási rendszereibe és hogyan vállalhatna felelősséget megbízható működésükért.

Akárhogy is forgatjuk, nem áll össze a kép, ami azt jelenti, hogy a teljes önvezetés hamis célkitűzés –mondta a szóvivő a sanghaji autókiállításon. Hozzátette: azt látjuk, hogy számos iparágban sok cég fektetett jelentős összegeket az elmúlt években ennek a technológiának a fejlesztésére, ám nem jutottak előrébb.

Csak a részlegesen automatizált vezetésben és a vezetőtámogató rendszerek fejlesztésében van előrelépés. A pekingi és a sanghaji hatóságok engedélyezték ugyan, hogy a nagyvárosok külső területein kísérletezzenek az önvezető taxikkal, ám a magánautók önvezetésével kapcsolatos tesztekkel nem ez ahelyzet.

Li felhívta a figyelmet, hogy a világon évente kétmillió ember hal meg közlekedési balesetekben. Ha engedélyeznék a teljesen autonóm autók működését., akkor lényegében lehetetlenné válna a baleseti felelősség megállapítása. Ki lenne a hibás: Az autógyártó? A szoftverfejlesztő? A sofőr?

Ezért a BYD úgy látja, hogy a vezetésbiztonsági rendszerek – például a követési távolság tartását, a fékezést segítő megoldások, stb. –lehetnek a jövő autónak standard elemei.

Más kérdés az autógyártás

Más a helyzet az autók gyártásával, amely a jelentős technológiai fejlődés ellenére még mindig egyértelműen munkaerő-igényes tevékenység. Kínában átlagosan évente 150 ezer jüant (közel 7,5 millió forint) keresnek az összeszerelő szalagok mellett dolgozó munkások. A bér mellett további költség, hogy a jelentős részben vidékről érkezők munkásoknak szállást kell biztosítani. Öt évre vetítve 600-700 ezer jüanos (30-35 millió forint) költség jön ki.

Li szerint ha egy autógyártó ugyanezért a pénzért automatizált technológiát vásárolhatna az emberi munka elvégzésére, akkor megérné neki váltani. A gépekre ugyanis nem vonatkozik a nyolc óra munka, nyolc óra pihenés és nyolc óra szabadidő elve. Azt ugyanakkor jelenleg nem látni, hogy milyen út vezethetne el idáig. A bonyolult mozdulatsorok automatizálása nyilván nagy kihívás – nem véletlenül végzik ezeket jelenleg emberek. Nem világos, mekkora beruházást igényel a kiváltásuk. Ha azonban sikerül, az fel fog vetni egy további kérdést is. Ki fogja megvenni az autógyártóknál készülő autókat? Hacsak nem helyettesítik az autósokat is robotokkal.