Kész lett a Saab utódja, aztán mégsem győzték

2023.05.03. 06:08

Mi keletkezik, mikor beszántanak egy innovatív autómárkát? Vákuum. Hátramarad egy üres, de teljesen használható autógyár, valamint egy csapat kreatív ember, akik tudják, hogy kell autót fejleszteni. Erre a tudásra építve ez lehetett volna a Saab 9-3 utódja, a NEVS Emily GT.

B0025529

A Saab haláltusáját meglepően optimistán szemlélte a közösség egy része, hiszen egy bizonyos ponton úgy tűnhetett, még lehet beszélni a General Motors döntéshozóival. Maga Christian von Koenigsegg is meg akarta szerezni a Saab romjait, egyrészt a gyártókapacitás miatt Trollhättanben, másrészt azért, mert svéd, és nem akarta veszni hagyni az autógyártó örökségét. A Polestar is érdeklődött, a GM viszont másképp látta, és gyorsan bedöntötte az egészet.

A felszámolt gyár kezelésére megszületett a kínai hátterű NEVS, vagyis a National Electric Vehicle Sweden. Idővel jött a szintén kínai ingatlanmágnás, az Evergrande Group, és három részletben bekebelezte a NEVS-t, hogy annak keretein belül új autók fejlesztésébe kezdjen. Sok évnyi csúszással el is készült az elektromos Saab 9-3 EV, de igazából Európában nem lett belőle semmi, miközben az anyacég Evergrande egyre nagyobb bajba került hazai pályán.

Az igazán elképesztő dolog viszont nem az akkukkal telepakolt 9-3 variáns, hanem az új NEVS modell, amit a Saab mérnökei kezdtek tervezni 2019-ben. Az Emily GT azt bizonyította volna a világnak, hogy a jövő kínai-svéd szedánja az agymotoroktól lesz igazán hatékony:

Elképesztő tempóval indult a munka, és közben a NEVS még a Koenigseggbe is bevásárolta magát, hogy idővel az ő gyárukban készülhessen a nagyobb darabszámban tervezett Gemera. A kapacitás megvolt, a még szélesebb tömegeknek szánt Emily GT pedig 8-10 hónap alatt kellett, hogy vezethető prototípussá váljon.

Ez így is lett, a NEVS teljesen titokban fejlesztett első valódi terméke pedig forradalminak ígérkezett. Csakhogy az Evergrande Group közben majdnem csődöt jelentett, így a NEVS-re végül nem jutott megfelelő erőforrás. Hiába dolgozott hát a svéd-bázisú nemzetközi csapat, az Emily napjai már 2020-ban is meg voltak számlálva.

Ettől függetlenül messzire jutott a NEVS tíz hónap alatt, hiszen még próbavezetést is tartottak az Emily GT prototípusokkal, melyek négy agymotorral érték el ugyanazt, amihez hasonlót a Rimac is megvalósított a Neverával.

Nyomatékelosztás a rendkívül komplex szoftveres háttérrel, miközben az Emily GT még egy villanyautóhoz mérten is roppant tágas is lett, jelentős tárolókapacitást kínálva az orrában is.

Az, hogy mindezt most megosztotta a világgal a NEVS, talán nem meglepő annak fényében, hogy a céget gyakorlatilag likvidálta a Evergrande Group. Ez lett volna a jövő Saabja, egy svéd autó kínai technikára építve, feltehetően Trollhättanben gyártva legalább az európai piacra.

Az álom továbbra is ez, az idő viszont az időközben elbocsátott 350-fős NEVS csapat erősen félkész terméke ellen dolgozik. Ha nem kapja fel valaki hamarosan, ennek is vége lesz. A Saab 2011-ben ment csődbe, tehát a NEVS küzdelme legalább egy évtizede tart már, még ha a Project Emily új fejlemény is.

Annyit mondhatok, hogy az Opel is jobb, mióta a Stellantis tulajdona, és nem a General Motors tolja a Saab sorsa felé. Technikailag persze a Spyker vitte csődbe a Saabot, a 9-3 után indított Emily GT viszont egy olyan fejlesztés, amit igazán kár lenne a kukába dobni. Már csak azt a befektetőt kell megtalálni, aki továbbra is fizetné a számlákat. Ismerős probléma.