Katasztrofális baleseti adatokra lehet az egyik válasz a 30 km/h-s korlátozás

2023.05.14. 15:55

Afrikában a kontinens méterét meghazudtolóan kevés jármű fut az utakon, ám az ottani országok élen járnak a balesetek súlyosságában. Jelentős javulást lehetne elérni néhány egyszerű szabály betartásával.

A világ közútjain történő halálos balesetek ötöde Afrikában történik, amit sem a kontinens népességének nagysága, sem az ott közlekedő járművek száma nem indokol – derül ki az Egészségügyi Világszervezet(WHO) beszámolójából. A világtársadalom lakosságának 14 százaléka él Afrikában, eközben a világ összes járművének csak három százalékát használják a kontinensen.

A kép illusztráció.
A kép illusztráció.

A probléma súlyosságára válaszul tíz afrikai ország politikusai és szakértői Ugandában találkoztak, hogy megbeszéljék, mit tehetnének a helyzet javítása érdekében.

A halálos balesetek számának növekedése immáron közegészségügyi probléma a kontinensen – mondta Yonas Tegegn Woldermarium, a WHO ugandai megbízottja. Szerinte a helyzet súlyosabb, mint gondolnánk, mert számos balesetet be sem jelentenek a hatóságoknak. A tanácskozás résztvevői hároméves tervet készítettek, amelyben javaslatokat tesznek a balesetek legfőbb okainak megelőzésére.

Ezek az okok Afrikában is ugyanazok, mint a világon mindenütt. Az ittas vagy drogos vezetés, a gyorshajtás, a biztonsági öv és a bukósisak használatának mellőzése. Ugandában a 15 és 19 éves fiatal felnőttek, illetve az 5 és 19 éves közti fiúk halálozásának legfőbb oka, hogy utcai balesetben veszik életüket. Az összes korcsoportot figyelembe véve ezek a tragédiák a halálozások első öt oka között szerepelnek. Az országban átlagosan minden héten 28-an vesztik életüket közlekedési balesetben. Ezzel Uganda statisztikája a legrosszabb a kelet-afrikai térségben. A legtöbb áldozat gazdaságilag aktív, családos, sok esetben üzleti vállalkozást vezető ember. Ennek alapján az elvesztésük okozta anyagi kárt évi 5000 milliárd ugandai schillingre becsülik. (Ez olyan 459 milliárd forintos összegnek felel meg, ennyibe került nagyjából a 4-es metró.)

A WHO egy korábbi felmérése arra a következtetésre jutott, hogy Ugandában egyebek mellett csökkenteni kellene a vezetés előtt fogyasztható alkohol megengedett szintjét, és bátorítani kellene a helyhatóságokat, hogy 30 km/h-s sebességkorlátozást vezessenek be a településeken.

Emellett határozottabban kellene ellenőrizni, hogy a kétkerekű járművek vezetői hordanak-e bukósisakot. Az ugandai törvényhozás 2021-ben elfogadott egy törvényt, amelynek célja, hogy felére csökkentse a halálos balesetek számát az országban 2030-ra. Ez összhangban van az ENSZ egész világra vonatkozó hasonló kezdeményezésével.