Mr. Bean szerint kapufa az elektromos autó, pedig kilenc éve azzal jár

2023.06.05. 13:27

Azoknak van igazuk, akik szerint egyelőre jobb egy hagyományos autót, mint vásárolni egy elektromosat. A hidrogén pedig jó út lehet – véli Rowan Atkinson, azaz Mr. Bean.

Rowan Atkinson brit humorista, filmsztár, forgatókönyvíró és közíró – leghíresebb szerepe talán Mr. Bean – beleszeretett az elektromos autózásba. Mivel sikereinek köszönhetően az átlagosnál jobbak az anyagi lehetőségei, hibridek után - kilenc évvel ezelőtt - egy elektromos meghajtásút vásárolt. Ebben szerepet játszhatott, hogy eredeti végzettsége villamosmérnök.

mr. bean 1

Egyre inkább úgy érzi azonban, hogy a villanyautó átverés – derül ki cikkéből, amit a Guardianon jelentetett meg. Az elektromos autózás messze nem a környezetbarát közlekedés csodaszere.  Végkövetkeztetése azonban egyértelmű - legalábbis annak tükrében, hogy az elektromos autók ma már sokkal könnyebben elérhetők, mint közel egy évtizede, amikor ő villanyautóra váltott. Az egyik érv, amit felidéz az ENSZ Glasgow-ban tartott környezetvédelmi világkonferenciája előtt került nyilvánosságra 2021-ben. A Volvo megjelentetett egy tanulmányt, amiből kiderült, hogy az elektromos autók gyártásakor 70 százalékkal több üvegházhatású gáz kerül a levegőbe, mint a hagyományos belső égésű motorral hajtott autók előállításakor. Ez a többlet elsősorban az akkumulátoraikhoz szükséges lítium bányászatakor és finomításakor keletkezik.

Ebből a nézőpontból nézve kifejezetten károsaknak tűnnek a világ országaiban elfogadott korlátozások, amelyek előírják, hogy az új autók piacán az elektromos autóknak egy évtizeden belül fel kell váltaniuk a hagyományos meghajtásúakat.

Vannak alternatívák

Atkinson felsorolja az alternatívákat. A más nyersanyagból készülő akkumulátorokat, a hidrogént és az úgynevezett e-üzemanyagot, azaz a zöld energiával előállított üzemanyagokat. Megemlíti, hogy a lítiumos – vagy bármilyen más – akkumulátoros megoldás nem látszik járható útnak a teherszállításban, mert az akkupakk túl nehéz és túl rövid hatótávolságot biztosít egy feltöltéssel.

Szerinte ha például a teherautóknál és a kamionoknál a hidrogén lesz a befutó, akkor a meglévő üzemanyagtöltő-hálózatra épülve kialakulhat a hidrogéntöltő-infrastruktúra. Ez érv lehet a személyautók ilyen meghajtása mellett is. Főként, hogy ez az üzemanyag üzemanyagcellákban, áram előállítására is alkalmas és átalakított belső égésű motorokban is elégethető. Mindkét esetben víz az égéstermék.

A humorista úgy véli, érdemes lenne esélyt adni ezeknek az alternatív technológiáknak. Mivel a fejlesztésük gőzerővel folyik, ez egyet jelent azzal, hogy időt kell adni a használható megoldások kitalálásának.

Ne tekintsük divatcikknek az autót!

Atkinson érveinek másik csoportja a használatra vonatkozik. Az autó jelenleg egy sajátos divattermék. A nyugati világ átlagos autóhasználója hacsak teheti, három év után lecseréli autóját. Ezt erősíti az Egyesült Királyságban a három évre szóló lízingelési lehetőség.

Ez a természeti erőforrások gátlástalan pazarlása annak tükrében, hogy manapság a hároméves autók még életciklusuk legelején járnak. Az 1960-as években az ötéves autók már átrozsdásodtak és közel jártak a bontóhoz. Ma viszont egy 15 ezer fontba (6,5 millió forint) kerülő, jobbfajta autót kellő gondossággal évtizedekig lehet használni.

Atkinson egyetért azokkal, akik szerint csökkenteni kellene a fejlett világ lakóinak autófüggőségét. Aki újat vesz, annak tovább kellene használnia azt három évnél. Egy környezetvédő ismerőse azt tanácsolta neki, hogy ha már nem tudja nélkülözni az autót, akkor vegyen egy használtat és a lehető legkevesebbet autózzon vele.

Szerinte a lényeg talán az, hogy a meglévő autóknak az üzemanyagával van a gond, nem a motorjával. Ezért fel kellene gyorsítani az e-üzemanyagok fejlesztését, amelyek kiválthatják a benzint és a gázolajat.

Cikkéből kiderül, mit felelne, ha valaki megkérdezné tőle, aki kilenc éve jár villanyautóval, hogy vásároljon-e elektromos autót. A válasz az, ha egy öreg dízelmotoros autója van, amit nap mint nap használ belvárosi fogalomban, akkor igen. Az elektromos meghajtás egyszer nagyon hasznos lesz a környezet védelmében, de ez a nap még nem virradt fel.