7400 km/h-val utazó hiperszónikus repülőt fejlesztenek, egy óra lenne a London-New York út
- Hiperszónikus repülőgépet építene egy texasi vállalat, a Venus Aerospace.
- Már most van működő hajtóművük a projekthez.
- A tesztek alapján úgy számolnak, hogy a repülő a 7402,9 km/h-t is elérheti majd.
- Ez a hangsebesség hatszorosát és a Concorde sebességének háromszorosát jelentené.
- A London-New York távot a terveik szerint egy órán belül tenné meg a repülőgép.
Számomra a mai napig lenyűgöző teljesítmény az, amit a Concorde és a Concordovski (Tupoljev) nyújtott a hatvanas évek végétől kezdve. Előbbi mindössze 2 óra 52 perc és 59 másodperc alatt teljesítette az 5570 kilométeres London-New York távolságot, miközben simán elérte a hangsebesség (Mach 1 - 1234,3 km/h) dupláját, azaz akár a 2500 km/h-t is. Az utolsó Concord járat 2003-as felszállása óta nem járt légtérben ilyen képességekkel rendelkező utasszállító repülőgép, ám ennek lehet, hogy hamarosan vége. Sőt, az elmúlt bő 50 évben olyat fejlődött a technika, hogy akár a Concorde tudásának háromszorosát is elérheti majd az emberiség. Mindenki szegezze a figyelmét a texasi Venus Aerospace vállalatra.
A Venust 2020-ban alapították és kifejezetten a hiperszónikus repüléshez, illetve rakétákhoz szükséges technológiákkal foglalkoznak. Nemrég bejelentették, hogy minden eddiginél gyorsabb utasszállító repülőgépen dolgoznak, ami a fent emlegetett London-New York távot egy órán belül képes lesz teljesíteni. A Starglazer fantázianevű gépen két Venus Detonation Ramjet 2000 lb Thrust Engine – röviden VDR2 – hajtómű dolgozik majd, ezekkel képes lesz elérni a 7402,9 km/h-t, azaz a hang terjedési sebességének a hatszorosát.
A vállalat egyik társalapítója szerint a különleges VDR2 hajtómű működik és szerinte nem állnak messze attól, hogy kilépve a szuperszónikus dimenzióból, hiperszónikus repülőgépet építsenek. Korai becslések szerint a gép maga 33 millió dollárba, átszámítva bő 12 milliárd forintba kerül majd de egyelőre nem tudni mikor teheti meg a levegőben az első tesztköröket. A VDR2 hajtóműveket már sikeresen tesztelték kisebb drónokon és 2025-ben újabb tesztek várhatóak.
A Starglazer repülési magasságban is rálicitál majd a Concorde-ra, ami 20 évvel ezelőtt 18-18,3 kilométeres magasságban repült. A Venus tervei szerint a hiperszónikus szerkezet 33-33,5 kilométeres magasságon száll majd. Kis érdekesség, hogy már 15,24 kilométeres magasságtól észlelhető a föld görbülete, így a Starglazer utasai is a saját szemükkel bizonyosodhatnak meg arról, hogy a föld nem lapos.
A szerző véleménye
Nem értek kifejezetten a repüléshez, egyszerűen csak lenyűgöz amit az emberiség ebben a műfajban véghez vitt. Volt szerencsém a Concorde és a Tupoljev fedélzetén is tartózkodni (nem menet közben) és már akkor is bámulatosnak tartottam. Sokat olvastam róluk és több helyen megemlítették, hogy nem feltétlenül a megfelelő tolóerő hiánya okozott temérdek mérnöki fejfájást, hanem sokkal inkább a statika és az aerodinamika.
Már 2500 km/h-nál is extrém terhelés éri a repülőgép szerkezetét, nem beszélve a durva légellenállásról, mi lesz itt 7400 km/h felett? Ne értsen félre senki, nincs ebben rossz indulat csak egy kis egészséges szkepticizmus. Kíváncsi leszek milyen különleges megoldások és kompromisszumok kellenek majd, hogy megvalósulhasson a Starglazer.
Forrás: Venus Aerospace, 9gag