- Kínában és Európában látványosan növekedhet az utakon futó elektromos autók száma 2025-ben 2024-hez képest egy új előrejelzés szerint.
- A bővülésben Kínáé lesz a főszerep.
- Egy másik prognózis szerint Európában minden ötödik új autó elektromos lesz jövőre.
Jövőre tízmilliós nagyságrenddel bővülhet az utakon futó elektromos járművek - autók, buszok, furgonok és teherautók - száma a Gartner tanácsadó és piackutató cég előrejelzése szerint.
Jonathan Davenport vezető elemző szerint az autósokban ugyan még élnek a kétségek az új technológiával kapcsolatban, de egyre jobban elhalványul az idegenkedésük a villanyautóktól. Úgy látja, hogy az elmúlt évben az fékezte az elektromos autózás terjedését, hogy az autógyártók korábban túlbecsülték a növekedés tempóját. Ezért amikor kiderült, hogy az elmarad a várakozásaiktól, elhalasztották az új modellek bevezetését. A késlekedő modellbemutatók és az akkumulátortöltő infrastruktúra szellőssége az elmúlt években visszafogta az elektromos járművek térhódítását, ám úgy tűnik, hogy az autósok ennek ellenére kezdik megszokni az újdonságot.
A Gartner becslése szerint idén 64 millió villanyautót használhattak a világon, 33 százalékos növekedés nyomán emelkedhet 85 millióra 2025-ben. Az új elektromos autók 58 százaléka Kínában, 24 százaléka Európában találhat gazdára.
A 85 milliós flottán belül 73 százalékos lesz a tisztán elektromos meghajtású járművek száma, a maradék konnektorból- is - tölthető autó lesz.
Olcsóbbak lehetnek az akkumulátorok
A Gartner további előrejelzése szerint 2030-ra a használt autóakkumulátorok 95 százalékát újra fogják hasznosítani. Ez növelni fogja az újak gyártásához szükséges nyersanyagok mennyiségét, amivel mérsékelheti az új akkumulátorok, s ezzel az új elektromos autók gyártási költségét.
Az EU kötelező újrahasznosítási elvárása segíti ezt a folyamatot. Erre szükség is lesz, mivel az unió jövőre lemaradásba kerül saját szén-dioxid-kibocsátási célkitűzéseihez képest.
A Gartner mellett az S&P Global elemző cég is közzétette a friss, 2025-re szóló előrejelzését, amelyről az Euronews számolt be. A prognózis szerint 2025-ben az Európában eladott új autók 21 százaléka tisztán elektromos meghajtású lesz. Bár ez jóval elmarad a cég korábbi 27 százalékos előrejelzéstől, ugyanakkor meghaladja az idei év első tíz hónapjára vonatkozó adatot. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint a tisztán elektromos autók részesedése az európai újautó-piacon 13,2 százalékos volt.
(Forrás: Gartner, Euronews,S&P Global Mobility)