- Az új KRESZ tervezete számos változást hozhat minden közlekedő számára, beleértve az autósokat, kerékpárosokat, rollereseket és gyalogosokat is. A cél egy korszerűbb, átláthatóbb szabályrendszer kialakítása.
- A tervezetben szerepel a sebességhatárok módosítása (autóúton 120 km/h, autópályán 140 km/h lehet a maximum), a cipzárelv hivatalos bevezetése és a nappali menetfény nélküli autók kötelező tompított fényszóró használata lakott területen is.
- A kerékpárosok számára új előírás lehet a 14 év alattiak kötelező bukósisakviselése, az oldaltávolság szabályozása és az új vegyes használatú sáv bevezetése, ami az előzéseket könnyítené.
- A tanulóvezetők számára bevezetnék a családtagi vezetést, amelyhez 10 éve jogosítvánnyal rendelkező rokon felügyelete kellene, valamint a szimulátoros oktatást, amely a gyakorlati órák egy részét válthatná ki.
Mint ismert, márciusban a nagyközönség elé kerül az új KRESZ tervezete. Ennek a főbb változtatásait már több háttérbeszélgetés során is ismertették, de tipikusan feltételes módban. Viszont a Telex birtokába jutott 27 oldalas kormányzati munkaanyag a korábbi feltételes módban kijelentett változtatásokat már véglegesként kezeli. Így az új KRESZ-ben nagyvonalakban a lenti változtatásokra kell számítani.
Az átdolgozás célja, hogy a jelenlegi, nehezen átlátható szabályozás helyett egy korszerűbb, a mai közlekedési szokásokhoz igazított rendszer lépjen életbe. Az új szabályozás részletesebben foglalkozik a kerékpárosokkal és az elektromos rollerekkel. A gyalogosok számára szigorítás lehet, hogy az úttesten és vasúti átjárókban tilos lenne mobiltelefont használni vagy olyan tevékenységet végezni, amely elvonja a figyelmet. Egy másik javaslat szerint három év alatti gyerekkel lakott területen kívül csak ülve lehetne utazni közösségi közlekedési eszközökön, míg az óvodák és iskolák környékén speciális suli/ovi övezeteket hoznának létre, ahol a sebességhatár tanítási időben 30 km/h lenne.
Az autósokra vonatkozó változások között szerepel a sebességhatárok egységesítése, így autóúton 120 km/h-s, autópályán pedig akár 140 km/h-s gyors szakaszok is megjelenhetnek. Viszont a különböző sebességgel kapcsolatos változtatások sora ezzel nem ér véget.
- A teherautók, buszok és utánfutót vontató járművek lakott területen kívül mindenhol 90 km/h-s sebességre gyorsíthatnának.
- A tervezet szerint autóútra és autópályára csak olyan járművek hajthatnának fel, amelyek legalább 70 km/h-s sebességre képesek (jelenleg 60 km/h a határ).
- A traktorok lakott területen kívül 60-nal,
- a villamosok pedig zárt pályán akár 70-nel is közlekedhetnének.
- A kerékpárosok járdán és gyalogos övezetben legfeljebb 10 km/h-val, gyalogosokkal közös szakaszokon 25 km/h-val haladhatnának.
Hivatalosan is bekerülhet a KRESZ-be a cipzárelv, amely szerint a sávmegszűnéseknél az egyenesen haladó autósoknak be kell engedniük a megszűnő sávról érkezőket, különösen, ha tábla is jelzi ezt. Az előzékenység és az udvariasság kulcsszavakként szerepelnek az indoklásban.
Új előírás lehet, hogy lakott területen is kötelező lenne a tompított fényszóró használata azokon az autókon, amelyek nem rendelkeznek nappali menetfénnyel.
A tanulóvezetők számára újdonság lehet a szimulátoros oktatás, amely a kötelező 29 gyakorlati órából legfeljebb hatot válthatna ki, de azon felül korlátlanul használható lenne.
Napirenden van az a javaslat is, hogy a B-kategóriás jogosítvánnyal 125 köbcentis motorkerékpárok és robogók is vezethetők legyenek, valamint hogy a segédmotorok sebességhatárát 40-ről 45 km/h-ra emeljék.
A családtagi vezetés lehetősége is bekerülhet a szabályozásba, de csak a kötelező gyakorlati órák után, és kizárólag olyan hozzátartozóval, akinek legalább tíz éve van jogosítványa és nem követett el közlekedési bűncselekményt. A családi autót meg kell jelölni, de nem kell második pedálsort beépíteni. A felelősséget a gyakorlást segítő családtag viselné.
A közforgalom elől elzárt magánutakat, mélygarázsokat, parkolóházakat is bevonnák a szabályozásba, így a KRESZ hatálya ezekre a területekre is kiterjedne.
A kerékpárosok számára fontos változás lehet, hogy 14 éves kor alatt kötelezővé tennék a bukósisak használatát, bár az eredeti terv szerint minden bringásnak kötelező lett volna.
Új fogalomként bevezetnék a vegyes használatú sávrészt, amely az úttest jobb szélétől számított egy méter széles sávot jelölné. Az autók így nem lennének kötelesek jobbra húzódni, a kerékpárosokat viszont záróvonal átlépésével is meg lehetne előzni, de csak csökkentett sebességgel és fokozott óvatossággal. Kötelezővé válhat az oldaltávolság tartása: 50 km/h-s sebességig legalább egy métert, efölött másfél métert kellene hagyni a kerékpárosok mellett. Ha ez nem megoldható, akkor legfeljebb 15 km/h-s sebességkülönbséggel lehetne elhaladni mellettük.
Az előzés fogalma is változhat: megszűnne a párhuzamos közlekedés kategóriája, helyette a mellette elhaladás fogalmát vezetnék be, amely fokozott óvatossággal jobbról is történhet. A dugókban a kerékpárosok és motorosok könnyebben előre haladhatnának: a bringások és segédmotorosok a sorok között vagy jobbról, míg a motorosok akár balról is előre mehetnének 25 km/h-s sebességig. Az előrehaladás azonban csak a kereszteződésig lenne engedélyezett, és az irányjelzőt használó járműveket nem akadályozhatnák.
