Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki
2025 Kenshiki Fórum
- Leleplezték a Toyota Urban Cruisert a 2025-ös Kenshiki Fórumon.
- A Suzuki és a Toyota közös fejlesztéséből született, pont mint az eVitara.
- 49 és 61 kWh-s lítium-vas-foszfát akkumulátorokkal működik majd 300, 350 és 400 kilométeres hatótávval.
- Elérhető lesz 144, 174 és 184 lóerős kivitelekben is, összkerékkel vagy elsőkerék-hajtással.
- A Toyota 10 év garanciát vállalhat a BYD-tól származó akkumulátorokra.
- A piaci bevezetés 2025 végén várható.
Amikor az új Urban Cruiser először begurult a színpadra, éreztem, hogy ezt a formát én már láttam valahol. Főleg a hátsó traktus és a dobozszerű sziluett volt ismerős és valóban: ez olyan, mint az új Suzuki eVitara. A gyanúm aztán be is igazolódott, a Toyota emberei megerősítették, hogy az Urban Cruiser azonos alapokon nyugszik, mint a Suzuki nemrég leleplezett elektromos crossovere. Sőt, a két autó lényegében majdnem ugyanaz, hiszen ezek az első szüleményei a Suzuki és a Toyota elektromos autó fejlesztésekre irányuló együttműködésének.

Volt egyszer egy Urban Cruiser
A Toyota emberei elmondták a Kenshiki Fórumon, hogy új nevek helyett inkább leporolnak néhány régit, ezért nevezték el az új elektromos, városi crossoverüket Urban Cruisernek. Még a mérettel sem lőttek nagyon mellé, mert a 2000-es évek végén az Urban Cruiser egy Yaris-alapú crossover szerűség volt, ami alig lépte túl a 3,9 méteres hosszt. A típus végül nem tudta meglovagolni a nagy testvér Land Cruiser nevére felépített marketinget és nem volt túl népszerű.
A Toyota első lépésként a D-szegmenst fedte le a bZ4X-szel, majd szintén a Kenshiki Fórumon leleplezték a C-szegmensbe szánt kupé-crossovert, a C-HR+-t. Az Urban Cruiser a harmadik modell a sorban, ami a B-szegmensben, tehát a városi crossoverek ligájában mozog majd. Pontos méreteket egyelőre nem árultak el, csak azt, hogy a tengelytáv 2,7 méter, míg az autó egy picit hosszabb, mint a most futó Yaris Cross (4180 mm). Ehhez hűen a belső térkínálat is barátságos: a hátsó sorban bőven elférek magam mögött és ha bővíteném a csomagtartót, akkor 60:40 arányban sínen mozgathatók az ülések.

Elöl szűkebbnek érezzük a teret a bumfordi beltéri elemek miatt. A középkonzolt magasra húzták, pedig alatta tisztes méretű tároló van. Került rá néhány gyorsgomb és egy menetmódválasztó is, azonban a rengeteg fényes felület miatt hamar koszolódik. Különös módon a fedélzeti rendszer 10,1 colos kijelzőjét összehúzták a műszercsoport 10,25 colos egységével úgy, hogy a kettő között felesleges, üres, fekete tér van. A kormány és néhány vezérlő nem a klasszikus Toyotától megszokott dizájnt hozza, valószínűleg ezek a Suzukitól jönnek.

Ahogy a motortérben is találni néhány matricát, amin az áll: Suzuki Motor Corporation, persze ez nem vesz el az autó értékéből. A BYD-tól származó akkumulátorokra a Toyota a C-HR+-hoz hasonlóan az Urban Cruiserben is 10 év vagy egymillió kilométer garanciát vállal ha hajlandóak vagyunk évente eljárkálni egy kötelező átvizsgálásra. Ez megadja az embernek a bizalmat a 49 és 61 kWh-s lítium-vas-foszfát akkumulátorok felé, amelyekre a japán vállalat azt ígéri, hogy az elkövetkezendő 10 évben kapacitásuk legalább 70 százalékát megőrzik.
Gyári állapotukban 300 és 400 kilométer körüli hatótávra elegendő energiát tárolnak különböző teljesítményszintek mellett. A kisebb akkumulátorhoz 144, a nagyobbhoz 174 lóerő jár, de mindkét esetben csak egy villanymotor dolgozik az első tengelyen. A csúcsmodell összkerekes és csak a nagy akkumulátorral elérhető, illetve abban még egy 65 lóerős (48 kW) villanymotor is kerül a hátsó tengelyre. Érdekes módon ebben a kivitelben csak 184 lóerőre nő a rendszer teljesítménye, viszont a hatótáv visszaesik 350 kilométerre.
Az összkerék-hajtás mellé jár néhány olyan elektronika, amikkel az autó terepen is elboldogul. Nem csak csúszós körülmények között viselkedik majd stabilabban, de lesz benne lejtmenetvezérlő és egy Trail üzemmód is nehezebb terepre. A hajtás pontos specifikációiról és az autó képességeiről egyelőre nem beszéltek.

Az Urban Cruiser minden korszerű Toyotához hasonlóan megkapja a legmodernebb vezetéstámogató rendszereket, így lesz benne például adaptív sebességtartó automatika és sávtartó, illetve biztonsági oldalról nem hagyják ki sem a vészfék asszisztenst, sem a fáradtságfigyelőt, sem a sávelhagyás-figyelőt. Lesz benne vezeték nélküli Apple CarPlay és Android autó, illetve elérhető lesz egy prémium JBL hangrendszer is. A piaci bevezetést 2025 végére tervezik, ám különös módon a Suzuki már nyáron megkezdi az eVitara értékesítését.
