A Toyota csak olyat vesz fel a GR részlegre, aki nem normális - Kenshiki Fórum GR stand

2025.03.20. 14:25

  • Mesés standot rakott össze a Toyota a GR-részlegnek a Kenshiki Fórumon.
  • Kiállították két versenyautójukat és két sportmodelljüket.
  • Bemutatták a Toyota Yaris Aero Package Concept-et, ami durva toldatokkal és álló kézifékkel fokozza a látványt és a versenyautós képességeket.
  • Már fejlesztik a következő GR Yarist kétliteres turbómotorral és középmotoros elrendezéssel.
  • Bemutatták a GR Supra A90 Final Editiont durva aero elemekkel és toldatokkal.

A Toyota GR részlege nagyon pörög. Állítólag Akio Toyoda, a japán vállalat korábbi elnökének szerelemprojektje, így tolnak bele pénzt, időt és energiát rendesen. Ez látszik az autókon is: a GR Yaris unikális jószág, amit nem csak az egyébként unalmas palettával operáló Toyotától, de más gyártótól sem vártam volna. Szerencsére nem egy egyszer elsütött jó poén volt, hanem kitartó humorforrás: most frissítették az első generációt, időközben pedig mellészegődött a GR Supra és a GR86 is – igazi kánaán.

Átragadt rám a Toyota GR-részleg iránti lelkesedése, így számomra ez volt a Kenshiki Fórum legizgalmasabb standja. Nem csak az extrém módon felpimpelt GR Supra és GR Yaris volt letaglózó látvány, de a mai napig versenyző Celica GT és a Hiluxra nyomokban emlékeztető Dakar Rally autójuk is elképesztő. Utóbbiba beülni sajnos nem lehetett, de egy ilyen versenyautó minden négyzetcentimétere impozáns elemeket rejt. Főleg a hátuljánál állva csorgattam a nyálam: ahogy a bő méter hosszú gátlók támasztják azokat a súlyos lengőkarokat, vagy ahogy mindenféle hűtőcsövek kanyarognak a súlyos acélváz alatt – ízekre tudnám szedni.

GR a négyzeten

Visszatérve a konvencionális őrülethez: volt kint egy GR Yaris, amin éreztem, hogy valami nem stimmel. Nagyon hasonlított arra, ami éppen két-három hete volt nálam teszten, közben mégsem ugyan azt láttam, hiszen ez egy koncepcióautó – azok közül is egy elég visszafogott. A GR Yarisban még mindig bőven van lehetőség, így megdobták egy súlyos dizájncsomaggal: megszületett az Aero Package Concept.

Az autó orrán lévő bődületes szellőzőket még nagyobbra nyitották és az első sárvédőkőn is megjelentek az extra légterelők. A hátsó lökhárítót szellősebbre szabták, a csomagtérfedél tetejére pedig felkerült egy látványos, állítható hátsó szárny. Az átalakítás legizgalmasabb része szerintem mégis a beltérben van, ahol az eddig vízszintesen fekvő kézifékkart álló helyzetbe hozták. Így a GR Yaris egy kicsit még jobban hasonlít egy versenyautóra.

Amikor azt gondoltam, hogy ennél már nincs feljebb, akkor megemlítették, hogy a GR Yaris még csak most kezd el kibontakozni. Japánban már tesztelik a típus egy különleges kivitelét, ami az eddigi felépítéssel szemben középmotoros lesz. Az elrendezés megváltoztatásával egyetemben az 1,6 literes, háromhengeres turbómotort is kiszórják, helyette kétliteres, négyhengeres dolgozik a GR Yaris M Conceptben. Hogy ez a következő generáció lesz-e vagy csak valami őrült, alacsony darabszámos kivitel, azt egyelőre nem árulták el.

Ezzel a Suprával kellett volna kezdeni

Hiába érzem minden porcikájában egy elképesztően szexi dolognak a GR Yarist, az idei Kenshiki Fórumon a GR Supra A90 Final Edition ellopta a showt. Itt sem spóroltak a toldatokkal és mindent megfejeltek egy kis szénszállal. A karbon toldatok és extra elemek borzasztó komoly versenyautós feelinget kölcsönöztek a Suprának, amiről egyre kevésbé tudom elhinni, hogy egy utcára szánt eszköz. Eleve ott a hatalmas hátsó szárny, az ordas nagy Karapovič kipufogóvégek és az impozáns felnik – alattuk komoly fékrendszerrel –, de akkor még nem láttad a belteret.

Ebbe megengedték, hogy beüljek, de kár volt: úgy kellett kiparancsolni, szívem szerint lábon hoztam volna haza a GR Suprát, pedig nem kényelmes. A kagylósított versenyülés olyat fogott a habtestemen, hogy még mindig érzem a nyomát. A szivacsozás csak azért kerülhetett rá, hogy ne karcold össze az olcsó nadrágoddal azt a gyönyörű szénszálas vázat – ami csak előre-hátra állítható karral, a billentéséhez már csavarhúzó kell. Ez önmagában versenyautót csinálna a legunalmasabb telepi Astrából is, de a Toyota itt nem állt meg: a háttámlák mögött vaskos, fekete csövezés van, ami valószínűleg brutál merevséget ad az autó hátsó traktusának.

A GR Supra A90 dizájnja lenyűgöző és ehhez hűen a hajtásláncot is morcosabbra hangolták. Az eddigi 340 lóerő helyett már 441 áll rendelkezésre – ami elég nagy ugrás teljesítményben – és a nyomatékot is megemelték 500-ről 571 Nm-re. A hathengeres BMW motor egy hatgangos kézi váltónak adja a hajtást, ami egy önzáró differenciálművön keresztül csak a hátsó kerekekre továbbítja.Éppen ezért gondolom, hogy a GR Supra még vezetéstámogató rendszerek hadával is egy alattomos dög lehet.

Ez a vég?

A Toyota GR Supra A90 Final Edition neve előrevetíti, hogy a típus hamarosan elköszön a kínálatból. De ha már búcsú, legyen kemény: technikában, dizájnban és végül is árban is. Nemrég ugyanis kiderült, hogy a GR Supra csúcsát jelentő kivitel 142 800 euró (57 millió forint) lesz Németországban, míg ott egy sima, hathengeres csupán 73 250 euró (29,2 millió forint). A típus pénzes rajongói valószínűleg amint lehet ugranak, hiszen az A90 Final Editionből mindössze 300 darabot gyártanak majd Európának és Japánnak – így egyelőre azt sem tudni, hogy mennyi lesz jobb és mennyi lesz bal kormányos.