Tavaly minden harmadik új autót Kínában vásároltak meg
- Már Kínában adják el a világon forgalomba helyezett új autók majdnem egyharmadát.
- A gyártásban még nagyobb az arány.

Az új autók európai piacát alapvetően befolyásolta 2024-ben, hogy a makrogazdasági környezet kedvezőbbé vált az autógyártók számára – derült ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) 2024-es összesítéséből. Éveken át tartó stagnálás után az EU tagországainak GDP-je kissé nőtt és 2025-re nagyjából 1,5 százalékos bővülést jósolnak a szakemberek. Eközben az infláció a kontinens legtöbb országában enyhülőben van a 2022 második felében elért csúcsa óta. Az összesített átlagos adat szerint az elmúlt évben 2,6 százalékkal romlott az európai vásárlók pénzének értéke. A munkanélküliségi ráta 2025-ben átlagosan 5,9 százalékra csökkenhet a 2024-es 6,1 százalékról.
Harmatos bővülés Európában
Az új autók értékesítése nőtt, de elmarad a világ átlagától. Az ACEA adatai szerint globálisan 74,6 millió új autót adtak el az autókereskedők 2024-ben, ami 2,5 százalékkal volt több a 2023-as adatnál. Eközben az EU-ban csak 0,8 százalékos volt a tavalyi növekedés, amivel 10,6 millió autóra mentek fel az újautó-eladások. Észak-Amerikában 3,8 százalékkal, 15,9 millióra nőtt az értékesítés a járvány utáni piaci rendeződés jegyében. Japánban ugyanakkor 7 százalékkal, Dél-Koreában 5,1 százalékkal adtak el kevesebb új autót 2024-ben, mint 2023-ban.
Eközben Kínában főként az erős utolsó negyedévnek köszönhetően 23 millió új autó talált gazdára 2024-ben. Ezzel az ázsiai behemót adja a világpiac 31 százalékát.
Gyenge lábon állnak az európai autógyártók
A világon 75,5 millió autót gyártottak az autógyártók 2024-ben. Ezen belül az EU autógyártása 6,2 százalékkal zsugorodott. A szakértők ezt annak tudják be, hogy az ágazattal szembeni üzleti bizalom gyengébb a feldolgozóipar átlagánál. Észak-Amerikában 3,2 százalékos visszaesést regisztráltak a statisztikusok.
A kínai autóipar ugyanakkor szárnyal. Az elmúlt évben 5,2 százalékkal több autót gyártottak az ázsiai országban, mint 2023-ban. Az autók előállításában az eladásoknál is nagyobb a szerepük a kínaiaknak. Piaci részesedésük 35,4 százalék. Eközben nem csupán Európával és az Egyesült Államokkal szemben nőtt a súlyuk. Japán és Dél-Korea autógyártása 8,6, illetve 1,2 százalékkal zsugorodott.
Jó hír, hogy az EU autókereskedelem 81 milliárd dolláros pozitív egyenleget mutatott tavaly, ugyanakkor majdnem 6 százalékkal maradt el a 2023-as plusztól. Kína pedig tartotta 17 százalék feletti súlyát az európai autóimportban. Értékben számolva az EU-s kivitel közel felét az Egyesült Királyságban és az Egyesült Államokban eladott új autók után szerezték az uniós autógyártók. Az is látszik, hogy a mennyiséget nézve kevesebb autót értékesítettek a cégek az EU-n kívül, mint korábban.
