2025.03.24. 13:36

Príma taktikai húzásnak tűnik, hogy megalkották a Cupra márkát: bár a Volkswagen konszern legtöbb márkája az utóbbi időben változatos módon szenvedett, a Cupra a nagy kivétel, az ő szekerük ebben a turbulens időszakban is szépen szaladt. A Seat és a Cupra éves médiakonferencián jártam Martorellben, ahol az eredményeiken túl a márka jövőjéről is beszéltek. Sőt, megtekintettük a Ravalt, a legolcsóbb elektromos Cuprát, és a gyárat is, ahol többek között az apró villanyautót is gyártják majd.

A Cupránál hisznek a villanyautókban

Úgy tűnik, remekül működik a recept, amit a Volkswagen konszernnél a Seat megújítására kitaláltak: a korábban sportos Seatokra rávasalt Cupra típusjelzésből külön autómárka lett, ami hamar annyira népszerűvé vált, hogy azt talán még ők se gondolták volna. A 2024-es eredményekről a Cupra vezérigazgatója, Wayne Griffiths, illetve a márka pénzügyi vezetője, Patrik Andreas Mayer beszéltek.

A Cupra rekordévet zárt 2024-ben: a márka 558 ezer autót adott el, ami 7,5 százalékos növekedés 2023-hoz viszonyítva. Ez onnan nézve tűnik igazán bravúrosnak, hogy a teljes Volkswagen konszern eladásai 3,4 százalékkal estek vissza 2024-ben 2023-hoz képest. A Cupra profitja 633 millió euró, vagyis 253 milliárd forint volt 2024-ben, ami 1,3 százalékos növekedés a korábbi évhez képest.

Ez mind nagyszerűen hangzik, a távlati tervekkel kapcsolatban azért akadnak még aggályok. A Cupránál ugyanis az elmondásuk alapján a villanyautókra fókuszálnak leginkább, pedig ezek még az ő elmondásuk alapján se fogynak úgy, ahogy szeretnék. A korábbi becsléseik alapján mostanra az eladásaik 25 százalékát kellene adniuk az elektromos modelleknek, ezzel szemben 2024-ben az eladott autóik mindössze 13 százaléka volt villanyautó.

Tervezgetni tehát lehet, hiszen a számok alapján az emberek hamar megszerették a márkát. Az azonban látszik, hogy addig jó eséllyel nem érik el a várt áttörést, amíg a vásárlók nem kapnak a hagyományos autókhoz hasonló árú, elektromos alternatívát.

Erre lehet megoldás a Cupra Raval, a márka legkisebb és legolcsóbb villanyautója, amitől zajos sikert vár a gyártó. A konferencia helyszínen ki is állították a Volkswagen ID.2 testvérmodelljét, ez azonban egyelőre csak koncepcióautó volt, a végleges Ravalt még nem ismerjük. Azt mondták, hogy már gyártják az előszériás modellt, így a végleges Raval se lehet már messze. Az újdonság áráról nem esett szó, arról viszont igen, hogy várhatóan 2026-ban érkezik majd a szalonokba.

Beszéltünk a Cupra vezérével

A nagy prezentáció után leültünk beszélgetni a vezérigazgatóval, Wayne Griffith-szel. Felmerült a kérdés, hogy miért nem készül a Volkswagen legkisebb villanyautójából, az egyelőre még be sem mutatott ID.1-ből is Cupra változat. Elmondta, hogy jelenleg nem könnyű olyan elektromos autót tervezni, aminek az ára 20 ezer euró alatt maradhat. Később ez még változhat, keresik a megoldást, de egyelőre nem állnak bele. Hozzátette, hogy nem elég rátenni egy másik emblémát egy Volkswagenre, plusz értéket is hozzá kell adni.

Kiderült, hogy az Elon Musk nézetei miatt visszaeső Tesla-eladások szerinte nem jelentenek plusz lehetőséget a Cuprának, mivel a spanyol márka autói teljesen más közönségnek készülnek, mint a Teslák. És ha már Tesla: a Cupránál továbbra robotok gyártják majd az autókat kisebb részekből, egyelőre nincs kilátásban a gigacastinghoz hasonló megoldás.

Wayne kitért a Seat helyzetére is: elmondta, hogy a Seat valójában segíti a Cuprát, hiszen előbbi kevésbé fókuszál az elektrifikációra, így a két márka az eltérő célcsoportok miatt remekül kiegészíti egymást.

Hozzátette, hogy szerinte a Cupra vonzereje nemcsak a sportosságban rejlik, fontos az is, hogy a sofőrnek összességében milyen átfogó élményt ad egy autó. Szerinte pont ez hozza magával a legnagyobb kihívást: a különböző villanyautók sokkal közelebb állnak egymáshoz, mint a benzinesek, ráadásul hiányzik belőlük több olyan részlet, ami hozzátesz a vezetési élményhez. A válasz szerinte nem a végtelen lóerőben rejlik: a gyorsuláson túl meg kell találni azokat a finomságokat, amik megtöltik élettel a villanyautókat.

Szakszerűen megtekintettük a gyáregységeket

Nem véletlenül Martorellben tartották a konferenciát: itt megnéztünk a Seat és a Cupra gyárát. Egy teljesen új, 64 ezer négyzetméteres egységben kezdtünk: ez egy teljesen új gyáregység, ami az ottlétünkkor még nem üzemelt. A friss, 300 millió eurós befektetésből épült csarnokban akkumulátorokat szerelnek majd össze. A gyárban szorgos mérnökök dolgoztak a gépek beállításán, így mi még csak néhány alkatrészek nélkül, tesztüzemben dolgozó robotot és üresen működő futószalagot láthattunk.

A nagyfokú automatizáltság miatt a tervek szerint mindössze 500 alkalmazott dolgozik majd a hatalmas üzemben. Évente összesen 300 ezer akkupakk készül majd itt, amiket nemcsak Cupra modellekbe, hanem többek között például Volkswagen ID.2-kbe fognak beépíteni. Érdekesség, hogy a már készen, vasúton érkező cellákat elektromos, teljesen önvezető teherautók szállítják majd az összeszerelőüzembe.

Körbenéztünk két másik gyáregységben is: az egyikben az autók kasznielemeit készítik, a másikban pedig a teljes összeszerelést végzik. A karosszériagyártó üzemben alkatrészek nélkül dolgoztak a robotok, az összeszerelő üzemben viszont megnézhettünk néhány valódi munkafolyamatot és kész autót is. A legizgalmasabb gép egy minőségellenőrző kapu volt: ez a 448 kamerájával összesen 2 ezer fotót készít minden egyes autóról, az összes elérhető szögből, az esetleges hibákat mesterséges intelligencia segítségével szűrik ki.

A spanyolországi komplexum teljes gyártási kapacitása egyébként névlegesen napi 2500 autó, de volt már olyan, hogy ennél több készült itt – 2646 egyetlen nap alatt legyártott autó a rekord. A martorelli üzemben eddig összesen közel félmillió autó gyártottak.