Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

2025.04.22. 09:33

  • A sanghaji autószalonon több mint száz új modellt vonultatnak fel, köztük a kínai BYD, Geely és a nagy külföldi gyártók is igyekeznek kitűnni a zsúfolt mezőnyből, különösen a kompakt SUV-k kategóriájában.
  • Az önvezető rendszerek lettek volna az esemény fő témái, de egy halálos Xiaomi-baleset után a hatóságok szigorúan korlátozták ezek marketingjét, így most mindenki inkább a vezetői felelősségre fókuszál.
  • A rendezvényen Karotta és Ákos is ott van.

A sanghaji autószalon idén sem a visszafogottságról szól: több mint 70 kínai és nemzetközi márka hoz száznál is több friss vagy teljesen új modellt, amivel tovább élezik a már most is  kiélezett versenyt a világ legfontosabb autópiacán. A helyi nagyágyúk, mint a BYD vagy a Geely természetesen a középpontban lesznek, de a nagy külföldi szereplők – Volkswagen, Nissan, Toyota, GM – is igyekeznek nem elveszni a zajban. Az ott bemutatott autókról pedig Karotta és Szentkuti Ákos elsőkézből számol majd be, mert már mindketten Sanghajban vannak.

Miközben a piaci árháború évek óta tart, az új ütközőzóna az önvezető technológia, így a sanghaji autószalonon is kiemelt téma... lett volna. Ugyanis egy Xiaomi SU7 (jelenlegi információk szerint) önvezető rendszere nekivezette az autót egy oszlopnak, ami három ember halálát okozta március végén. Az eset után a kínai hatóságok azonnal lecsapta: tilos lett az olyan szavak használata a marketingben, mint az „autonóm” vagy „okos” vezetési rendszer. Az autógyártók ezért gyorsan újratervezték a bemutatóikat, és inkább a vezetői felelősséget emelik ki, nem a technológiai képességeket, írta a Reuters.

A kínai kormány megtiltotta a vezetéstámogató rendszerek engedély nélküli szoftverfrissítéseit, így a Tesla kénytelen volt felfüggeszteni az FSD (Full Self Driving) próbaverzióját, amit gyorsan át is nevezett „intelligens vezetéstámogatásra”. A BYD – amely a világ egyik legnagyobb elektromos- és hibridautó-gyártója – februárban bejelentette, hogy ingyenessé teszi az új „God's Eye” vezetéstámogató rendszert még a tízezer dolláros alapmodellekben is.

Közben olyan márkák, mint a Huawei vagy a Chery közös prémium brandje, a Luxeed is inkább a biztonság fontosságát hangsúlyozza. A Zeekr szintén bemutat egy új, 3-as szintű önvezető rendszert, de a rivaldafénybe inkább az akkutechnológiát és hibrideket állítják.

Ettől függetlenül a kínai elektromobilitás történelmi csúcson van: az eladott új autók több mint fele már részben vagy teljesen elektromos. Ez az arány messze leköröz minden más régiót.

Ahogy Európában, úgy Kínában is a kompakt SUV-k a legnépszerűbbek, így az ilyen modellekből is számtalan új modellt mutatnak be - ilyen például az Xpeng G6 vagy a Zeekr E6.