A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

2025.04.23. 13:58

  • A japán autópiac egyedi jellegzetessége az adókedvezményeket élvező törpeautók jelenléte.
  • Ilyeneket, azaz kei carokat a helyi autógyártókon kívül mások nem gyártanak, de a BYD ezt a kihívás is bevállalja.
Ő, azaz a Nissan Sakura a fő ellenfél
Ő, azaz a Nissan Sakura a fő ellenfél

Japánban 2024-ben 33 százalékkal zuhant az elektromos autók értékesítése az egy évvel korábbihoz képest, ám a BYD növelni tudta ottani eladásait. A szigetország villanyautó-piacának legnépszerűbb modelljét a Nissan gyártja, az importált elektromos autók között a Tesla van az élen. Közben a BYD nagy dobásra készül.

A japán Nikkei hírügynökség értesülése szerint a kínai autógyártó kei car-méretű törpe villanyautóval akar betörni a japán piacra. Ezen jelenleg a Nissan Sakura a főszereplő, az ország legnépszerűbb villanyautója, 18 250 dolláros (6,5 millió forint) indulóárral. Ezt az autót 20 kWh-s akkumulátorral és 10 kW-os gyorstöltéssel szállítják. Hatótávja 180 kilométer. Ehhez figyelembe kell venni, hogy a kei carok maximális hosszúsága 3,4, szélessége 1,48, magassága pedig 2 méter, és hagyományos meghajtás esetén maximum 660 köbcentis hengerűrtatalmú motor szerelhető beléjük.

Nem véletlen, hogy a japán autógyártókon kívül más nem foglalkozik ilyen apró, de még autónak minősülő autók előállításával. Csak a korábbi kétszemélyes Smart illett bele ebbe a mérettartományba. A BYD-nak érezhetően a Sakura ára alá kell kínálnia, ha sikeres akar lenni saját törpéjével. Azt is figyelembe kell venni, hogy a szigetországban a 2024-ben eladott autók 2 százaléka volt elektromos meghajtású. Ehhez képest például Európában 10 százalék felett járnak a villanyautók az újautó-piacon.

A Nikkei szerint a kínai cég 17 700 dolláros, azaz 6,35 millió forintos árat célzott meg, amihez a Nissan autójánál jobb mutatókat szeretne társítani. A cég legkisebb autója a japán piacon az Atto 3, ami a világon bárhol máshol kicsi városi autónak minősül. Ugyanakkor jóval hosszabb és szélesebb a kei car-kategóriában megengedett méreteknél.

A japán hírügynökség értesülése szerint a törpe BYD 2026-ban jelenhet meg a japán autópiacon.