Lefordították a számok nyelvére, mennyire tette tönkre Elon Musk a Teslát

2025.05.17. 14:05

  • Romokban hever a Tesla megítélése, megjöttek a számok.
  • Részletes statisztika készült arról, amely arra igyekszik választ adni, mennyivel romlott a Tesla megítélése annak nyomán, hogy Elon Musk, az autógyártó vezérigazgatója politikai szerepet vállalt Donald Trump amerikai elnök mellett.
420A5979

Musk vélhetően jó bulinak tartotta, hogy elszegődött Donald Trump amerikai elnök egyik emberének, ám ez nem jött be. A Tesla elvesztette úttörő imázsát. Musk viselkedése ehelyett valamiféle anti-woke márkává tette, azaz az előítéletekkel és diszkriminációval szembeni éberséget tagadó, radikális jobboldali világnézetet ragasztotta rá.  A Teslák értékesítésével foglalkozó dealereket, sőt helyenként a márka tulajdonosait is zaklatások érték, leginkább barátságtalan graffitik formájában – írja a Cleantechnica a Tesla, mint márka jelenlegi megítéléséről. 

A számok nyelvére lefordítva a cikk szerint ez a következőket jelenti:

  • A Tesla az egyetlen olyan Amerikában forgalmazott autómárka, amelynek negatív megítélése meghaladja a 15 százalékot.
  • Az autósok bizalmatlansága pártállástól függetlenül meghaladja a 30 százalékot.
  • Az amerikaiak 39 százaléka viszonyul negatívan a márkákhoz.
  • Csak az USA-ban élők 32 százaléka ítéli meg pozitívan a Teslát.
  • Az autósok 55 százaléka azt mondja, hogy soha nem venne Teslát vagy legalábbis nem valószínű, hogy a márka modelljei közül választana.
  • Azok aránya, akik nyitottak a Teslák vásárlása vagy éppen ezt fontolgatják 44 százalék.

Musk szerepvállalása a Trump-adminisztrációban negatív visszhangot váltott ki a demokratákra szavazók és a magukat függetlennek vallók többségének körében. 

Mit mutat a részvényárak emelkedése?

Minderre akár rá is cáfolhatna, hogy az autógyártó részvényei hosszú szánkázás után május közepén emelkedtek.  A Tesla papírjaiért 349 dollárt kellett adni. Tőzsdei szakértők ezt Trump kínai vámjaival kapcsolatos cikk-cakkjainak tulajdonítják. Szerintük az úgynevezett fundamentumok nem támasztják alá a drágulást.

Nevezetesen a Tesla 2025 első negyedévében 336 681 autót adott el, ami 13 százalékkal elmarad a 2024 első három hónapjában értékesített mennyiségtől. A Yahoo Finance megjegyzi, hogy a vállalat tőzsdei értéke még mindig nyolc százalékkal az egy évvel ezelőtti alatt van. 

Az elektromos autók idei értékesítését nézve sem túl kedvező a Tesla helyzete, igaz nagy kérdés, hogy mennyire tud javítani a számokon, ha a Model Y felfrissített verziója, amelynél az eladások felfutása a következő hónapokban várható.  

Az Egyesült Államokban bővülést mutat a villanyautók piaca, a teljes autóértékesítésben elérték a 10 százalékos arányt. Ez annak köszönhető, hogy az autógyártók egyre több megfizethető árú villanyautóval állnak elő. Eközben a Tesla modellkatalógusa az új Model Y-t leszámítva nem változott.

Próbálják menteni a menthetőt

A cég árengedményekkel igyekszik menteni a helyzetet. Emellett Musk azt ígéri a vállalat befektetőinek, hogy nagy dobásra készülnek a robotaxizásban, illetve a Tesla a humanoid robotok gyártója lesz.

A szövetségi hatóságokat azonban nem lehet megetetni. Azt várják a vállalattól, hogy teljesen önvezetőnek hirdetett robotaxijai 100 százalékban megbízhatóak legyenek az utakon. Bármilyen időjárási körülmények között és az összes lehetséges forgalmi helyzetben bizonyítaniuk kell, hogy feltalálják magukat.

A Cleantechnika összefoglalásképpen felhívja a figyelmet arra, hogy a Kongresszus republikánus többsége az elektromos autók gyártását és értékesítését támogató állami kedvezmények visszavonására készül. Ha ez elmaradna, az megdobná az elektromos autók eladását. Kérdés azonban, hogy ez mennyire segítene-e a Teslán. A hírportál megszólítva a cégvezetőt azt kérdezi: „Elon, ezúttal milyen varázslatot tartogatsz a tarsolyodban?”