A Toyota is csinált egy Model Y-t, csak fele annyiba kerül

2025.05.21. 13:08

  • Bemutatták Kínában a Toyota bZ5-öt.
  • Csak kínai piacon lesz elérhető a szedán-crossover.
  • Az autó a FAW és a Toyota közös fejlesztése, az akkumulátor pedig a BYD terméke.
  • 550 és 630 kilométeres hatótávot ígérnek, csak egyféle hajtáslánc lesz elérhető.
  • Fele annyiba kerül Kínában, mint egy hasonló méretű Tesla Model Y.

A Toyota továbbra is gőzerővel fejleszt elektromos autókat, csak nem feltétlenül nekünk. A kínai piacon egy ideje már fut a bZ3X, ami alacsony árával vonzza a közönséget. Hasonló lehet a nemrég bemutatott bZ5 is, ami bár méretét és fazonját tekintve más, az elv ugyanaz: olcsó elektromos alternatívát nyújt a kínai piacnak.

A formanyelv hasonló, mint a többi, új Toyotánál, a bZ5 azonban sziluettjében eltér a klasszikus crossoverektől. A tervezők egyszerre alkalmaztak hobbiterepjárós és szedános formai elemeket, így a bZ5 könnyen elválasztható a bZ3X-től. A Toyotának amúgy is az a terve, hogy ezt a modellt a kisebb elektromos crossover és a hamarosan érkező, nagy bZ7 elektromos szedán közé pozicionálja. Méretét tekintve a bZ5 a Tesla Model Y ligájában játszik, hiszen a tengelytáv két centi híján 2,9 méter, míg a teljes hossz alulról karcolja a 4,8 métert. Vagyis centire van egymástól a Model Y és a bZ5.

Érdekesség, hogy a bZ5 ugyanúgy az e-TNGA platformra került, mint a többi elektromos Toyota, miközben az autó a FAW-Toyota vegyesvállalat terméke. Az akkumulátor sem a japánoktól jön: 65,28 kWh-s és 73,98 kWh-s BYD Blade LFP akkumulátorok kerültek a bZ5 hasába, amikkel a híresen optimista kínai CLTC szabvány szerint 550 és 630 kilométer körüli hatótávot tud.

A két akkumulátorhoz ugyanazt a hajtásláncot csatolták, így a bZ5 minden változata 268 lóerőt és 330 Nm nyomatékot tud. A töltési teljesítményt nem adták meg, de azt elárulták, hogy 27 perc alatt lehet feltölteni az egyik akkumulátort 30-ról 80 százalékra – feltételezzük, hogy ez a kisebb akkuhoz tartozó adat.

A bZ5 nem csak azért lesz vonzó, mert egy nagy gyártó logója van rajta és a belteret a kínai ízlésvilág szerint alakították ki. Az autó árát jócskán a konkurensek alá lőtte a kínai-japán vegyesvállalat. A bZ5 130 ezer kínai jüanról, átszámítva mindössze 6,4 millió forintról indul a kisebb akkumulátorral. Hogy könnyű legyen elhelyezni: a hasonló méretosztályú Tesla Model Y induló ára jelenleg 263 500 jünaról, átszámítva szűk 13 millió forintról indul Kínában. Tehát a Toyota kevesebb mint fele annyiba kerül, mint a Tesla. Ez erős versenyelőnyt jelenthet majd a világ legnagyobb újautó piacán.