Az utóbbi tíz évben több mint 12,5 milliárd euró értékben érkezett működőtőke Debrecenbe és több mint 21 ezer új munkahely jött létre, melyből 9 ezret már betöltöttek. A vármegyeszékhely létesít üzemet ugyanis a BMW, valamint az akkumulátoripar két kiemelt szereplője, a CATL és a Eve Power.
A Totalcart kiadó Indamediához tartozó Economx által rendezett Automotive Summit 2025 konferencián debreceni döntéshozók, Dr. Papp László polgármester, valamint Kun Ferenc, a Debreceni Infrastruktúra Fejlesztő Kft. ügyvezetője beszéltek a város fejlődéséről és autóipari szerepéről.

A 2015 óta tartó fejlesztési időszak a város "harmadik iparosítási időszakát jelenti". Ezt megelőzően a város korábban az XIX. század közepén, majd a hetvenes évek szocialista iparosítása idején élt át hasonlóan intenzív fejlődési periódusokat. A jelenlegi fellendülés előtt Debrecennek komoly feltételeket kellett teremtenie, különösen a BMW gyárépítéséhez.
A győztes maradt a végére
A polgármester felidézte, hogy türelmetlenül várták a BMW hívását arról, hogy végül melyik helyszínt választja a gyártó. "Utoljára hagytak minket, de ez így szokott lenni, a győztes marad a végére" - tette hozzá Papp László.
A BMW és a többi nagyvállalat üzemének kiszolgálása érdekében a városban és a környéken nagyszabású infrastruktúra-bővítés zajlott: az ipari parkok mérete megtízszereződött, elérve az 1300 hektárt, és komoly infrastrukturális beruházások (gáz, víz, elektromosság) valósultak meg, méghozzá békésen és tisztán, a lakosság támogatásával. Debrecen nemzetközi megítélése is látványosan javult: 2018-19-ben Európa legjobb befektetési stratégiával rendelkező kisvárosai közé választották, 2021-re pedig globálisan a világ két legjobb befektetési stratégiával rendelkező városa közé került a Financial Times rangsora alapján.
A polgármester beszélt arról is, ha ha Debrecen nem lépett volna erre az iparosodási útra, akkor a város népessége lemorzsolódásnak indult volna. A gazdaságára pedig zsugorodás várt volna ebben az esetben.
A polgármester beszélt az ipari beruházásokat, ezen belül például az akkmulátoriparban érdekelt cégek beruházásait érintő problémákról, kritikákról. Például azok vízfelhasználásáról és környezetre gyakorolt hatásáról.
Az akkumulátoripari üzemek alapvetően tisztított szennyvíz felhasználásával fognak működni, ami 60-70 százalékos vízmegtakarítást jelent - mondta a városvezető. Ezzel az ipari gyártáshoz szükséges vizet is tisztított forrásból biztosítják. A levegő- és környezetminőség, valamint a transzparencia érdekében a Debreceni Egyetemmel közösen létrehoztak egy integrált mérési rendszert, amely 16 komplex mérőegységgel folyamatosan ellenőrzi a levegő állapotát, a talajvizet és a biodiverzitás változásait. Évente több mint 20 millió mérési adat kerül feldolgozásra, és nyilvános felületet hoznak létre, ahol az adatok transzparensen hozzáférhetők lesznek a lakosság számára. Dr. Papp László szerint akkumulátoripar körüli hisztéria nem indokolt és a szóban forgó üzemek termelését ellenére a külföldi tapasztalatok alapján ezek az üzemek káros hatások nélkül működhetnek.
A polgármester beszélt arról is, hogy hisz az elektromos autózás fejlődésében és szerinte nagyon komoly eredményt jelenthet egy város levegőminősége szempontjából, ha évtizedes távlatban egyre nagyobb teret nyernek a villanyautók.
