Betiltották az „önvezető” kifejezést a kínai autóreklámokban

2025.05.23. 13:25

  • Egy tragikus kínai autóbaleset is szerepet játszott abban, hogy az ottani szakminisztérium betiltotta az önvezetésre utaló kifejezéseket a hirdetésekben. 
  • A szabályszegő gyártók elég durva büntetéssel nézhetnek szembe. 
075 tang-notitle240626 npWxz

Megtiltotta az „intelligens vezetés” és az „önvezető vezetés” kifejezések használatát a gépjárművek vezetést támogató rendszerinek reklámjában a kínai szakminisztérium, egyúttal szigorította a járműtechnológiai fejlesztések és tesztelések szabályait is. Erre azért volt szükség, mert egy Xiaomi SU7-es három halálos áldozatot követelő balesetet okozott – idézi az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács összeállítását a Közlekedésbiztonság szakportál. 

A Xiaomi közleményében a balesetről azt írta, eddigi információk szerint az autó a baleset előtt Navigate on Autopilot intelligens vezetési módban volt, és 116 km/h-s-sebességgel haladt. A rendszerfigyelmeztetést adott ki az előttük lévő akadályokról, mire a sofőr vissza is vette az irányítást és megpróbált lassítani, de már nem járt sikerrel. A jármű 97 km/h sebességgel egy betonoszlopnak rohant. 

A baleset vizsgálata még folyamatban van és sok a megválaszolatlan kérdés. Egyik közleményben a Xiaomi azt írta, a SU7 standard verziója rendelkezik ugyan ütközésfigyelmeztetéssel és vészfékezéssel, de az pillanatnyilag még nem reagál az olyan akadályokra, mint a kövek és állatok. A tragédia miatt szakértők arról beszéltek, hogy miközben a gyártók siettetik a vezetést támogató rendszerek bevezetését, a felhasználók megosztottak azok hasznosságát és használhatóságát illetően. Sokan még azokat a rendszereket is kikerülni, amelyek elvileg figyelik, hogy ne játszhassa ki őket a sofőr.

A legfejlettebb vezetést támogató rendszerek is messze vannak az önvezetés azon szintjétől, amikor már az autó majd valóban képes lesz „magától” elszállítani utasait egyik helyről a másikra. Azonban a reklámok megtévesztőek lehetnek. A kínai hatóságok szerint az „intelligens vezetés” és az „önvezető vezetés” kifejezések a reklámokban azt sugallhatják, hogy a sofőrök nyugodtan rábízhatják magukat az autójuk vezérlő rendszerére, mert ha az számára nem leküzdhető akadályt észlel, jelzi a sofőrnek, aki visszaveheti az irányítást. Pedig ez nincs így. 

A kínai közbiztonsági minisztérium közlése szerint a jövőben a reklámdíj 5-10-szeresének megfelelő bírsággal sújthatók, vagy akár visszavonhatják üzleti engedélyüket a kínai reklámtörvény alapján azok az autógyártók, amelyek félrevezetik a fogyasztókat a reklámokban, valótlanságokat, túlzó állításokat közölve a vezetést segítő funkciókkal kapcsolatban. Még akár börtönbe is kerülhetnek azok, aki önvezetőnek mondják az ADAS rendszerekkel ellátott autóikat. A vezetést segítő funkció megtévesztő reklámja ugyanis büntetőjogi felelősségre vonással is járhat, amennyiben a reklámokkal megtévesztett sofőrök autója személyi sérüléssel járó közlekedési balesetet okoz. A reklámjaikkal „megtévesztőket” akár két év börtönbüntetésre is ítélhetik.

Béna vagy nem béna

Beszédes eredményre jutott az amerikai JD Power felmérése, amely egyebek mellett a vezetéstámogató rendszerek megítélését vizsgálta tavaly.  Az összetettebb vezetéstámogató rendszerek: a többség a korlátozott önvezetési funkciót egyáltalán nem használja, mind a kormányon tartott kézzel, mind a kormányt elengedve működő rendszer rosszul szerepelt. Arról nem beszélve, hogy a létező, nap mint nap tapasztalható problémákat megoldó funkciók, mint a tolatókamerák, holttérfigyelők és keresztirányú forgalmat figyelők kimondottan népszerűek.

Ellenpéldának a mesterséges intelligenciát hasznosító okosklíma bizonyult, amelyet kimondottan kedvelnek a tulajdonosok, míg az ujjlenyomatolvasók, az arcfelismerők és a gesztusvezérlés (például mutatóujjal a középkonzollal szemben a levegőben körözve állítható hangerő) senkinek nem hiányzott és nem is működik megfelelően. Az ilyen funkciók várhatóan nem hozzák vissza a fejlesztésre költött dollármilliókat. 

A címlapkép és a cikkben szereplő fotó illusztráció.