Új EuroNCAP töréstesztek

2004.11.25. 12:27

Tizennégy típus új eredményeit hozta nyilvánosságra a független szervezet. Ahogy azt az elmúlt néhány évben megszokhattuk, a mezőny nagyobb része kiváló passzív biztonságról tett tanúbizonyságot, bár azért néhány kellemetlen meglepetés is akad, és a gyermekek biztonságát szolgáló felszerelések is igazán jól működnek a legtöbb típusban. Az egyetlen elhanyagolt terület láthatóan a gyalogosok biztonsága: a 14 autóból 9 mindössze egyetlen csillagot szerzett ebben a versenyszámban.

A tizennégy típusból nyolc kapott öt csillagot az ütközési teszteken: a Renault Modus, a Citroën C4, a Citroën C5, a Ford Focus, a BMW 1-es sorozat, az Audi A6-os, a Seat Altea és a VW Touareg. Ezen felül még négy kapott négy csillagot: a Hyundai Get , a Skoda Octavia, az 5-ös BMW és az újratesztelt Mazda2-es. Igazán kellemetlen meglepetés viszont a két legkisebb tesztautó szereplése: a Fiat Panda és a Kia Picanto három csillagos eredménye ma már nem igazán tűnik szalonképesnek, bár érdemes megjegyezni, hogy a Fiat esetében az elődmodell Seicento másfél csillagos eredményéhez képest kétségtelen az előrelépés. Öröm az ürömben, hogy mindkét apróság esetében hasonló eredményt mutatott a frontális és az oldalütközési teszt is, így nem kell attól tartani, hogy valamilyen ütközéstípussal szemben különösen sérülékenyek volnának. Úgy tűnik, egy ekkora és ilyen olcsó autónál a biztonság egy részét is fel kell áldozni a megfizethetőség oltárán.

A gyermekek biztonságát mérő tesztben igen bíztató kép alakult ki: tíz négycsillagos eredmény született, ami azt sejteti, hogy a gyártók foglalkoznak a kérdéssel. A kivételek ugyanakkor meglepő módon nem csak a kisautók közül kerülnek ki: a sereghajtó e tekintetben a Fiat Panda két csillaggal, és három csillagot kapott az 1-es BMW, a Mazda2-es és a Citroën C5-ös. A gyalogosok védelmében a Citroën C4-es és a Seat Altea jeleskedik három csillagos eredménnyel, két csillagot kapott a Ford Focus, a Skoda Octavia és a Mazda2-es, úgy tűnik, a többi modell fejlesztésénél nem szerepelt a szempontok közt a gázolásos balesetek következményeinek enyhítése.