Megtilthatják a kormozó dízel-autók használatát Európa nagyvárosaiban

2004.12.06. 14:52

Az EU levegőminőségre vonatkozó szabályai kellemetlenül érinthetik a részecskeszűrő nélküli dízelmotorral felszerelt autók tulajdonosait. A 2005-ben életbe lépő szabályok ugyanis kötelezik a városok vezetőit, hogy egy megadott szint alatt tartsák a levegő szilárd részecske-tartalmát. Ilyen szilárd részecskék számos módon kijuthatnak a levegőbe, így egyebek közt építkezések közben, a gépjárművek gumiabroncsainak kopása révén, és persze részecskeszűrő nélküli dízelmotorokból is.

Így az egyik módszer a porszennyezés csökkentésére a dízelmotoros személyautók használatának időleges tiltása lehet, ami - az elmúlt évek nyugat-európai dízel-divatja nyomán - igen sok autótulajdonost érinthet. Egyes szakértők szerint az első ilyen típusú tiltásokra már februárban sor kerülhet, ugyanis ebben az időszakban az időjárás miatt a szokásosnál lassabban rakódnak le a levegőből a szilárd részecskék. Jelenleg a legtöbb autógyártó már rendelkezik a részecskeszűrők gyártásához szükséges technológiával, de a szerkezet még mindig csak a forgalmazott dízelmotoros típusok egy töredékéhez érhető el, a legtöbb esetben feláras extraként, és számos gyártó - így a legtöbb német központú cég - anyagi érdekeire hivatkozva határozottan ellenzi, hogy a dízelmotorok alapfelszereltségéhez tartozzon a koromszűrő.

Az új szabályozás viszont fordíthat a helyzeten, és előnyhöz juttathatja azokat a gyártókat - köztük a technológia úttörőjének számító PSA csoportot és dízelmotor-fejlesztési partnerét, a Fordot - amelyek legtöbb dízel-típusukhoz kínálják a részcskeszűrőt. Emellett új üzletágat is nyithatnak az új szabályok: sokan nyilván szívesen felszereltetnék meglevő autójukat utólagosan beépíthető részecskeszűrővel, így várható, hogy néhány éven belül ilyen szerkezetek is megjelennek az autóalkatrész-piacon.