Új Mercedes M-osztály Detroitban

2004.12.08. 11:51

Nyilvánosságra hozták az új terepjáró első képeit és adatait. Az új Mercedes M-osztály tágasabb karosszériával, a legújabb motorokkal, fejlettebb hajtáslánccal és számos, a cég más modelljéből már ismert kényelmi és biztonsági berendezéssel készül meghódítani a vásárlókat.

A terepjáró formája - több más, mostanság bemutatott Mercedes modellhez hasonlóan - jóval dinamikusabb hatást kelt, mint az elődmodellé. Az emelkedő övvonallal és a tenyérnyi széles sárvédő-ívekkel az új M-osztály e pillanatban talán az egyik legsportosabb hatású modell saját kategóriájában. Az új külső persze nem csak a látvány szempontjából jelent előrelépést: az autó légellenállási tényezője is csökkent, a korábbi 0,39-ról 0,34-ra.

A terepjáró méretei is nagyobbak lettek: hosszúsága 150, szélessége 71 mm-rel lett nagyobb, az utastér méreteit alapvetően befolyásoló tengelytáv pedig 95 mm-rel hosszabb, mint a korábbi M-osztály esetében. Egyedül a magassága csökkent 9 mm-rel, bár ez az adat nagyban függ a légrugós felfüggesztés aktuális beállításától. Az autó növekedése a Mercedes szerint valóban jót tett a belső térkínálatnak. Jó hír a hátsó utasoknak, hogy az első és a hátsó ülések közti maximális távolság 15 mm-rel nőtt, a térdeknek 35 mm-rel több hely jut, és széltében is 32 mm-rel nőtt a hely. A csomagtér méretét egyelőre sajnos nem közölték, csak a lehajtott hátsó ülésekkel mért értékeket ismerjük: így 2050 liternyi csomag fér az autóba, maximum 2,1 méter hosszan. Hosszú tárgyakat persze az ülések teljes ledöntése nélkül is szállíthat az M-osztály, ahogy ez manapság már elvárható az ülések 63:37 arányban dönthetőek.

Az új Mercedes terepjáró természetesen műszaki részleteiben is sokat fejlődött, bár a legtöbb újdonsággal már találkozhattunk más modellekben is. A motorválaszték egyelőre két dízelmotorból és két benzinesből áll. A leggyengébb változat, az ML 280 CDI új 2,8 literes V6-os dízelmotorja 190 lóerős, legnagyobb forgatónyomatéka 440 Nm. Az erősebbik dízelmotor szintén V elrendezésű és hathengeres, ez az ML 320 CDI-be kerül, és az elnevezés dacára három literes. Legnagyobb teljesítménye 224 lóerő, legnagyobb nyomatéka 510 Nm. A benzinmotorokat más típusokból már ismerhetjük: a 3,5 literes 24 szelepes V6-os 272, az ötliteres, hengerenként háromszelepes V8-as 306 lóerős. Az összes motorváltozathoz a hétsebességes 7G-TRONIC váltó, és a 4ETS fantázianevű hajtásrendszer csatlakozik. Ez utóbbit a vásárló igényei szerint két változatban szállíthatja a Mercedes: a jobb terepjáró képességet biztosító változatot kézzel is kapcsolható differenciálzárakkal és terepfelezővel látják el, míg az alapváltozathoz nem járnak ezek az extrák. A 4ETS összes változatát ellátják ugyanakkor lejtmenet-vezérlővel és a lejtőn felfelé való elindulást segítő berendezéssel. A futómű szintén kétféle lehet: a terepcsomaghoz az AIRMATIC légrugózás egy nagyobb hasmagasságot biztosító változata jár. Mindkét változathoz jár azonban az aktív lengéscsillapítás, ami az útminőségtől függően képes megváltoztatni a lengéscsillapítók csillapításának mértékét.

Az új M-osztályban a kényelmi és biztonsági berendezések egész sora található, de ezek közül is kiemelkedik a PRE-SAFE rendszer, amely elkerülhetetlennek látszó baleset esetén még a baj megtörténte előtt aktiválja az autó biztonsági rendszereit. Emellett persze van többzónás klímaberendezés (THERMOTRONIC fedőnéven), parkolást segítő rendszer (PARKTRONIC), központi kijelző centralizált vezérlőrendszerrel (COMMAND APS), navigációs rendszer, kanyarba bevilágító lámpa és bi-xenon fényszóró - és még sorolhatnánk oldalakon keresztül.

Az új M-osztály élő bemutatója Detroitban lesz 2005 első napjaiban, és a forgalmazás is Észak-Amerikában, a típus legnagyobb piacán indul valamikor tavasszal, Európában pedig a jövő év nyarától lesz megvásárolható az új modell.