A2-H2: üzemanyagcellás hibrid kisautó az Auditól

2004.12.08. 14:23

Az Audi legújabb hidrogénhajtású járművéről csak most közölt néhány adatot a gyártó, pedig az A2-H 2 már az októberi Challenge Bibendumon is részt vett. Az Audi legkisebb modelljére épülő kísérleti modell erősebb mint bármely szériagyártású rokona: a beépített villanymotor akár 150 lóerő mozgósítására is képes, legnagyobb forgatónyomatéka pedig akkora mint egy kisebb fajta traktor-motoré: 425 Nm. Ekkora teljesítményhez persze megfelelő mennyiségű energiára is szükség van, így az Audi mérnökei az üzemanyagcellából és a nagy kapacitású NiMH akkumulátorból a hibridhajtású modellekéhez hasonló rendszert alkottak. Normál használatban a hidrogént vízzé alakító üzemanyagcella egymagában látja el árammal a villanymotort, és még az akkumulátorokat is tölti. Ha viszont hirtelen gyorsítás következik, akkor az akkumulátor és az üzemanyagcella együttesen táplálja a villanymotort. Ennek köszönhető, hogy az A2-H 2 egyáltalán nem nevezhető lomhának: kevesebb mint 10 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s tempót, csúcssebessége pedig 175 km/h. Az autó üzemanyag-tartályában összesen 1,8 kilogramm hidrogén fér el - ez nagyjából hat liter benzinnek felel meg - és egy tankolással 220 km megtételére képes, azaz fogyasztását tekintve olyan, mintha 2,73 liter benzint égetne el 100 kilométeren. A tetszetős adatok ellenére azonban az A2-H 2 még igen messze van a sorozatgyártástól: a technológia úttörőjének számító Ballard Power Systemstől vásárolt üzemanyagcella ugyanis még mindig igen drága, és bizonyos körülmények közt - például fagypont körüli hidegben - egyáltalán nem működik.

Hirdetésblokkolóval néznéd éppen a Totalcart, és ettől mi éhen halunk.

A TC olvasása ingyen van, de a működtetése nem: szerzőink és családjaik táplálkoznak, és ami fontosabb: rendszeresen tankolnak, pénzért.

Kérjük, engedélyezd a TC-n a hirdetések megjelenítését, vagy ellehetetleníted a működését annak, amit épp olvasni szeretnél.