Radiance: futurisztikus kamion-tanulmány a Renault-tól

2004.12.22. 16:58

Úgy tűnik, elfogytak az áttervezhető személyautók, így a francia autógyártó formatervezői most egy nyerges vontatóra alkalmazták az új Renault modellek sajátságos formavilágát. A Radiance névre keresztelt jármű igencsak szokatlanra sikerült: az áramvonalas fülkéhez hasonlót még csak-csak láthattunk korábban, de a kabin alatt provokatív idomokba ütközik a tekintet.

Ilyen érdekes hűtőmaszkkal személyautókon is ritkán találkozunk: a lámpák az oldalt végighúzódó nőiesen kerekded domborítás folytatásaként ível előre, alatta pedig sportkocsikat idéző óriási légbeömlők ijesztgetik a Radiance előtt haladókat. Középen persze az új Renault jelvény díszlik, amelyből tölcsér-szerűen indul a hűtőrács felfelé, egészen a kabin alsó pereméig. Az összhatást az oldalablakok teszik még furcsábbá: a trapéz-forma üvegfelületek véletlenül sem találkoznak a szélvédő peremével, aminek persze praktikus okai is vannak: a vezető így oldalirányban még többet láthat. A tiszta formát ráadásul nagy visszapillantó tükrök sem zavarják meg, hiszen ezeket apró kamerák helyettesítik, amelyeket úgy helyeztek el a szerelvényen, hogy a kamionoknál általában jelen levő holttereket teljesen megszüntessék.

A Radiance műszaki megoldásainak nagy része a személyautóknál lassan megszokottá válik, ugyanakkor az üvegtető, a kanyarba bevilágító fényszóró, a LED-ekből kirakott hátsó lámpák amelyek a fékezéskor a lassulás mértékének megfelelő fényerővel világítanak, vagy a minden igényt kielégítő telematikai és szórakoztató rendszer amely az internet-kapcsolattól a DVD alapú navigációig mindent tartalmaz, a kamionok világában még újdonságnak számít.

A Radiance persze pusztán tanulmány, és a Renault közleménye szerint nem is fejlesztik tovább, de a jövőbeli szériamodelleken állítólag számos újdonságával találkozhatunk majd. A belső tér megoldásai és a személyautókból átvett műszaki újdonságok valószínűleg hamar eljutnak a sorozatgyártásig, egyedül a különleges, áramvonalas karosszéria sorsa kérdéses. A kamionok általában nagy, hasáb-forma rakományt szállítanak, a légellenállás csökkentése ezért elég reménytelen feladat, a kamion-tulajdonosok pedig ritkán választanak új munkaeszközt egy szép forma alapján, így alighanem a Renault is marad az unalmasabb, de egyszerűbben és olcsóbban gyártható szögletesebb formáknál.