Jeep Hurricane: szuper-terepjáró két motorral

2005.01.12. 15:27

A Jeep tanulmánya első pillantásra nem is tűnik olyan különlegesnek, pedig ez az egyik legőrültebb jármű, amit a DaimlerChrysler valaha is gyártott. A leginkább a Jeep Wranglerre emlékeztető karosszéria maga nem különösebben feltűnő, bár nem mindennapi, hogy az autó hatalmas, 940 mm magas gumiabroncsokon trónol, és minimális a túlnyúlása mind elöl, mind hátul. Az így elért 363 mm-es hasmagasság és a 64 fokos első, valamint a 86,7 fokos hátsó terepszög persze eleve tiszteletet parancsoló még a többi terepjáró képességeihez mérten is, de mindez semmi ahhoz az ötletparádéhoz képest, amely a lemezek alatt található.

A Hurricane nem véletlen kapta a nevét: két 5,7 literes Hemi V8-as hajtja, az egyiket elöl, a másikat pedig hátul találjuk. A két egyforma motor összesen 670 lóerőt képes egyszerre a kerekekre szabadítani, azaz teljesítményben nincs hiány, de hogy a fogyasztás ne szálljon az egekbe, a két V8-as 16 hengeréből részterhelésnél csak néhány működik: a pillanatnyi teljesítményszükségletnek megfelelően 4, 8, 12, vagy 16 henger hajtja a járművet. Mellékes körülménynek hat, hogy ez az óriás akár 5 másodpercen belül képes elérni a 100 km/h-t, aligha akadna bárki, aki ki merné próbálni ezt a képességét.

Mindez már önmagában is elég volna hogy különlegessé tegye a tanulmányautót, de a Hurricane olyat is tud, amilyet még nemigen láthattunk egyetlen gépjárműtől sem. Mind a négy kerekét befelé tudja fordítani, így akár egy helyben is megfordulhat. Emellett a haladáshoz is kétféle összkerék-kormányzási programot ismer: az első és a hátsó kerekek fordulhatnak ellenkező irányba, akár egy munkagépen, minimális fordulókört biztosítva, de az autó oldalazhat is, egy irányba fordítva összes kerekét.

A Jeep persze nem szándékszik szériagyártásba venni a Hurricane-t, inkább csak az volt a célja, hogy demonstrálja a konkurenciának, mire is képesek szakemberei. Ennek ellenére előfordulhat, hogy néhány egyszerűbb megoldást, mint például a részben lekapcsolható motort, vagy a futómű egyes megoldásait a későbbi Jeep modelleken is viszontláthatunk.