Toyota újdonságok Detroitban

2005.01.13. 15:48

A japán gyártó az Avalon nevű nagyméretű limuzinnal és egy új formatanulmánnyal lepte meg amerikai közönségét.

Az Avalon a Toyota márka amerikai csúcsmodellje: nagyméretű, kényelmes utazólimuzin, amelynek olyan konkurensekkel kell felvennie a versenyt mint a Chrysler 300C, a Ford Five Hundred vagy a Nissan Maxima. A Camry alapjaira épülő modell legújabb változatának tervezését a Toyota kaliforniai stúdiójának munkatársaira bízták, akik a korábbi Avalon semmitmondó formáinak búcsút intve egy elegáns, visszafogott, de a lehetőségekhez mérten dinamikus járművet alkottak.

A megújult forma alatt új műszaki megoldások rejtőznek: a korábban használt 3 literes 210 lóerős hathengerest egy 3,5 literes 280 lovas V6-os váltja fel, amely ötsebességes, kézzel is kapcsolható automata váltón keresztül az első kerekeket hajtja. Az új motor sportkocsikat is megszégyenítő dinamikával mozgatja a testes luxusautót: az autó 6,6 másodperc alatt érheti el a 100 km/h-s tempót. Az Avalon természetesen az összes elérhető biztonsági és kényelmi berendezéssel felszerelhető, a kétzónás klímaberendezéstől a kulcs nélküli zárrendszeren és a csúcsminőségű hi-fi berendezésen át a menetstabilizáló elektronikáig és a fékasszisztensig - a teljes felsorolástól már csak terjedelmi okokból is eltekintünk.

Az új csúcsmodellt a Toyota már februárban elkezdi forgalmazni Észak-Amerikában, de a Camryval ellentétben ez a modell más piacokon várhatóan soha nem lesz elérhető.

A nagy, konzervatív luxuslimuzin mellett a Toyota amerikai tervezői egy jóval érdekesebb járművet is kiállítanak Detroitban. Az FT-SX nevű autó alkotói szerint egy személyautó kényelmét és vezethetőségét egyesíti egy kisebb hobbiterepjáró célszerűségével és tágasságával.

A végeredmény elég különös: az FT-SX formája a fura orr-kialakítás és a széles, már-már különálló sárvédők miatt első pillantásra akár múltidézőnek is tűnhet, miközben hátulról szinte futurisztikus az autó. Az elsősorban fiataloknak tervezett jármű alkotói az utastér összes nyílását szokatlan megoldásokkal tették zárhatóvá. Az oldalajtók öngyilkos rendszerben, egymástól távolodva nyílnak, így a beszállás egyetlen hatalmas nyíláson át történhet, a csomagtér ajtaja pedig két részletben nyitható: a felső szekció amúgy kombisan felfelé nyitható, de nagyobb tárgyak pakolásakor lefelé csúsztatva a hátfal maradéka is eltávolítható az útból.

Belül a legújabb divat szerint négy különálló ülés található, sok-sok természetes fabetéttel, puha bőrrel és fém díszítőelemekkel körülvéve. A térérzetet ráadásul nagyméretű üvegtetővel növelték meg, így az FT-SX utasainak nem kell bezárva érezniük magukat.

Az új tanulmány persze nem kerül gyártásba, ahhoz túl drága és extravagáns megoldásokat tartalmaz, de ha a detroiti közönség reakciója megfelelő, a Toyota vezetése nyilván elgondolkodik majd egy hasonló, kategóriák közti átmenetet képviselő szériamodell elkészítésén.