Dízel-elektromos tanulmányautó Opel Astra GTC alapon

2005.01.13. 16:06

A Detroitban bemutatott kísérleti jármű a GM új hibrid hajtásrendszerének bemutatására szolgál. A GM vezetése valószínűleg azért választotta a bemutatóhoz az Opel Astra háromajtós, üvegtetejű változatát, mert ez a típus szinte ismeretlen Észak-Amerikában, így felkelthette a figyelmet anélkül, hogy egy új tanulmányt kellett volna tervezni.

A lényeg persze nem az autó, hanem a két üzemmódú teljes hibridhajtásnak nevezett szerkezet előnyös tulajdonságainak bemutatása volt. A rendszer, amely két villanymotort és különféle áttételeket tartalmaz, az akkumulátor-csomagot leszámítva állítólag nem foglal több helyet mint egy hagyományos automata váltó, és könnyen beilleszthető szinte bármilyen autóba, legyen bár dízel- vagy benzinmotoros, illetve első-, hátsó- vagy összkerék-hajtású. A példajármű egy 1,7 literes turbódízel motorral felszerelt Astra volt. A 125 lóerős dízelmotor mellett az autó mozgatásába egy 41 és egy 55 lóerős villanymotor is besegít, ami nem csak a fogyasztásnak és a károsanyag-kibocsátásnak tesz jót, de az autó menetteljesítményeinek is: a nagyméretű akkumulátor-csomaggal súlyosbított jármű ugyanis akár 8 másodpercen belül is elérheti a 100 km/h-s tempót, miközben a fogyasztása vegyes üzemben kevesebb lehet 4 liternél 100 kilométeren.

A tervezők úgy építették az Astrába a hibrid hajtásláncot, hogy az autón szinte semmiféle változás nem látható: az akkumulátorok a pótkerék helyére kerültek, így ha nem nézegetünk mindenféle fedelek alá, akkor egyedül a műszerfal árulkodhat róla hogy nem egy mezei Opel Astra GTC-vel van dolgunk.