Az európai részleg húzza vissza a GM-et

2005.01.20. 11:10

A világ legnagyobb autógyártója közzétette 2004-es eredményeit. A részletes beszámolóból kiderül, hogy a GM Észak- és Dél-Amerikában javított a helyzetén, míg Európában és Ázsiában gyengülő pozíciókkal kell szembenéznie.

A teljes konszern még mindig bőven termel pénzt a tulajdonosainak, bár a nettó nyereség 3,8 milliárd dollárról 3,7 milliárdra csökkent, miközben a termelés 8,8 millió autóról 9,1 millióra, az éves forgalom pedig 185-ről 193 milliárd dollárra nőtt. Az idén is a pénzügyi részleg termelte a legtöbb hasznot: a GMAC 1,5 milliárddal járult hozzá a nyereséghez, miközben az autós részlegből 1,2 milliárd származott.

A GM mérlegének legnagyobb szépséghibája továbbra is a GM Europe hatalmas vesztesége: a masszív kapacitástöbblettel rendelkező részleg, amely az Opel, Vauxhall és Saab márkákat tömöríti, 742 millió dollárral csökkentette a nyereséget, szemben a tavalyi 66 milliós negatív eredménnyel. A GM vezetése szerint van remény a helyzet javulására, bár ki kell várni, hogy a GM Europe jelenleg is zajló átszervezése véget érjen.

A GM jövőképéről egyelőre keveset árultak el, bár nyilvánosságra hozták, hogy 2005-re még alacsonyabb nyereséget várnak: a tavalyi 6,51 dolláros részvényenkénti profit az idén akár 5 dollár alá is eshet, az első negyedévtől pedig legfeljebb nullszaldót várnak az autógyártó pénzügyi szakemberei.