Chris Bangle Canossa-járása: itt a felújított 7-es BMW

2005.01.27. 15:54

A BMW végre megtette, amit három és fél éve követelnek tőle a vásárlók: átalakította legnagyobb modelljének fura részleteit. A jelenlegi 7-es BMW 2001-ben hideg zuhanyként érte a világot: a visszafogott, elegáns, nyúlánk, már-már unalmas elődmodellt egy látványra óriási, szinte tolakodóan újszerű nagykocsival váltották le. Egyes BMW rajongókat annyira bántott a dolog, hogy nyílt levélben kérték a formatervet jegyző Chris Bangle elbocsátását. Még olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy a BMW idő előtt átalakítja a típust, de Bangle sikeresebb munkái, a 5-ös, a 6-os és az 1-es mellett a 7-es már nem volt olyan feltűnő, és kihúzta a modellciklus feléig. Tovább azonban nem halogathatták a felújítást, hiszen a konkurencia sem alszik: az Audi időközben bemutatta az új A8-ast, a Mercedes és a Lexus pedig az idén váltja le csúcslimuzinjait, így a BMW-nek is lépnie kellett.

Természetesen a forma átalakításával kezdték a munkát: a sokat kritizált, könnybe lábadt szemekre emlékeztető első lámpákat egyszerűbb vonalúakra cserélték, amelyek az átformált, legömbölyített és megnagyobbított hűtőrácsokkal együtt agresszívabb, de ugyanakkor szokványosabb orr-részt alkotnak. A gonosz hatást ráadásul tovább fokozták a lökhárító ádáz vigyort formáló nyílásával. A nagy test többi részén sokkal kevésbé látványosak a változások. A hátsó rész kialakítását alig faragták át a tervezők, csak a kacsafarokként emlegetett kiemelkedő csomagtérfedélen alakítottak egy keveset és a hátsó lámpákat toldották meg befelé. A tetővonalon és az autó oldalán nem látható jelentős formai változás, ami természetes, hisz az összes présszerszámot áttervezni és a karosszéria tartóelemeit újraméretezni túl drága lett volna. Így a csaknem az autó végéig érő vaskos C-oszlop marad, sőt, a szélvédő alsó peremétől a csomagtartóig húzódó széles fémszínű díszcsíkokkal ki is emelték a tető jellegzetes ívét.

Míg Chris Bangle és csapata a külsőségeken dolgozott, addig a mérnökök kezelésbe vették a hetes más alkatrészeit. A motorválasztékot a 445 lóerős hatliteres V12-est leszámítva teljesen átalakították. A korábbi 745-ös 4,4 literes 333 lóerős V8-asát egy 360 lóerős és 490 Nm csúcsnyomatékú 4,8 literes nyolchengeresre cserélték, így kapta a modell a 750-es jelzést. A másik nyolchengeres változatból, a 735-ösből 740-es lett a négyliteres 306 lóerős és 390 Nm csúcsnyomatékű V8-asnak köszönhetően. A 740d négyliteres dízelmotorját is nagyobb, 4,4 literes V8-as váltja fel, ez a korábbi 258 helyett 300 lóerőt képes leadni és 700 Nm-es legnagyobb nyomatékával még a 760-as 12 hengeresét is felülmúlja. A három új nyolchengeres motor mellé még két, más modellekből ismerős hathengerest társítottak: a 6-os sorozatból ismert háromliteres, magnézium blokkos szerkezetet 258 lóerővel, és a régi háromliteres dízelmotor 231 lóerős változatát. Az összes motorhoz kézzel is kapcsolható hatsebességes automata váltó jár. A megnövelt teljesítménynek megfelelően javítottak a fékek hatékonyságán is, a futóművet pedig átdolgozták - a hátsó nyomtáv például 14 mm-rel lett szélesebb - hogy még nagyobb stabilitást érjenek el anélkül hogy ez a menetkényelem csökkenésével járna.

A 7-es felszereltségét is bővítették: ezen túl minden változathoz jár xenon-fényszóró, két fényerő-fokozatú féklámpa és fényszórómosó berendezés, az extrák listája pedig MP3 leátszésra is képes CD-váltós gyári hi-fivel, kanyarba világító fényszórókkal és új 18 illetve 19 hüvelykes keréktárcsákkal bővült. A sokat kritizált i-Drive rendszeren is csiszoltak egy keveset: állítólag az új szerkezet, amely már az 5-ös és a 6-os rendszeréhez hasonlóan működik, sokkal könnyebben kezelhető mint az előző változat, bár egyáltalán nem biztos, hogy ez elegendő lesz ahhoz hogy a vásárlók megszeressék a fura, tekergethető-tologatható kezelőszervet.

A felújított hetes a Genfi Autókiállításon mutatkozik be élőben a nagyközönség előtt, és ha igaz, a forgalmazása rögtön a bemutató után megkezdődhet. Egyelőre csak a németországi árakat ismerjük: a legolcsóbb változat, a 730i 61500 euróba kerül majd, míg a 760Li-ért 117300 eurót kérnek.


<

>