Válik a GM és a Fiat

2005.02.14. 10:04

A rossz házasság csaknem öt évig tartott, és végül több milliárd dolláros veszteséget okozott a General Motorsnak, de most itt a vége. A GM fizet 1,55 milliárd euró lelépési díjat, visszaadja Fiat Auto részvényeit a Fiat csoportnak, a felek elosztják a közös bútorokat, és mindenki mehet tovább a maga útján.

A két autógyártó kapcsolata 2000-ben kezdődött, amikor a GM 20%-os részesedést vásárolt a Fiat Autóban, 5%-nyi saját részvényért cserébe. A részvénycsere mögött komoly együttműködési tervek húzódtak meg: a két gyártó összevonta európai motorgyártási kapacitását és megosztotta egyes motorfejlesztési eredményeit létrehozva a GM-Fiat Powertrain nevű közös vállalatot, valamint a beszállítókkal is közösen tárgyaltak további megtakarítások reményében. Nem sokkal később megindult a közös padlólemez- illetve modellfejlesztés is, amely épp most kezdi meghozni a gyümölcsét: az Opel/Vauxhall Corsa és a Fiat Punto következő generációja már azonos padlólemezre épül, a hamarosan bemutatkozó Fiat Croma és az Alfa 156-os utódja is bőven tartalmaz GM alkatrészeket.

Egy darabig úgy tűnt, hogy minden rendben lesz, de 2002-ben elkezdődött a Fiat mélyrepülése: az autós üzletág éves szinten több mint négymilliárd eurós veszteséget termelt abban az évben, és ezzel a teljes Fiat csoport is veszteségessé vált. Ekkor kezdték emlegetni a 2000-es szerződés put option néven hírhedté vállt pontját. Ez a paragrafus 2003 és 2004 fordulójától lehetővé tette volna a Fiat csoport számára, hogy a GM-et a Fiat Auto maradékának felvásárlására kényszerítse. Máig nem tudni, hogy ez a pont hogyan kerülhetett bele a szerződésbe, de emiatt a GM vezetése azóta is átkozza a napot amikor aláírta a papírokat. A konfliktust az okozta, hogy a Fiat vezetése - miután jó áron pénzzé tette a GM-részvényeit - megpróbált további milliárdokat kisajtolni amerikai partneréből cserébe azért, hogy eltekintsen az eladási opciótól. A huzakodás hosszú ideig tartott, közben a határidőt kétszer is módosították, először egy évvel, majd újabb egy hónappal kitolva a kérdéses szerződési paragrafus életbe lépését. Végül a Fiat mostanra elérte a célját, de csak azon az áron, hogy a GM-el való együttműködés folytatásának lehetőségét is végleg eljátszották némi azonnali haszonért.

A General Motors sajtóközleménye legalábbis erre utal. Eszerint épp csak annyit hagynak meg a közös érdekeltségekből, ami ahhoz kell, hogy mindkét cég működőképes maradjon. Így megszűnik a GM-Fiat Powertrain is, és mindkét gyártó visszakapja az ellenőrzést a vegyes vállalat megalapítása előtt birtokolt motorgyárai felett. Az egyedüli kivételt az 1,3 literes JTD dízelmotorokat előállító lengyel üzem képezi, ezen továbbra is fele-fele arányban osztozik majd a két cég, bár az irányítás itt is a korábbi tulajdonos, a Fiat kezébe kerül vissza. A közös forrásokból kifejlesztett Fiat motorokhoz és váltókhoz - köztük a Fiat tervezőcsapata által kifejlesztett JTD motorokhoz és az M20-32 jelű hatsebességes manuális váltóhoz - kapcsolódó szellemi jogokat a továbbiakban mind a Fiat mind a GM a magáénak tudhatja, azzal a megkötéssel, hogy a GM Európába szánt modelljeiben csak Európában gyártott JTD motorokat alkalmazhat. Emellett a GM is szállít benzinmotorokat a Fiat egyes típusaihoz az erre vonatkozó korábbi megállapodások szerint. Szintén megszűnik a közös beszerzéseket intéző GM-Fiat Worldwide Purchasing nevű cég, bár a GM egy ideig még biztosítja a hozzáférést a Fiat számára saját beszerzési forrásaihoz. A további típusfejlesztési együttműködésnek is vége, egyedül a már megkezdett projekteket fejezik be.

Ezzel lezárult a Fiat és a GM közös története, bár annyi bizonyos, hogy ennek az áldatlan házasságnak a nyomaival még hosszú évekig találkozhatunk az GM Europe és a Fiat egyes típusaiban.