Újra engedélyezik a kipörgésgátlót a Formula 1-ben

2000.11.15. 18:55

 
   

Mivel komoly nehézségekbe ütközik felfedezni az esetleges csalást, inkább újra engedélyezik a kipörgésgátlót a Formula 1 szabályalkotói. Ayrton Senna tragikus balesete után a legtöbb elektronikus hókuszpókuszt betiltották a Formula 1-ben, ám a kipörgésgátló - ha illegálisan is - megmaradt. A trükk egyszerű volt, a tiltott funkciót beleírták a motorelektronika vezérlőprogramjába, amelyet hihetetlen bonyolultsága miatt igen nehéz, gyakorlatilag lehetetlen visszafejteni. Máig nem tudni pontosan, hogy mely csapatok alkalmazták, vagy alkalmazzák ezt a megoldást, ám lehet, hogy nemsokára nem is lesz érdekes: a FIA technikai bizottsága megszavazta a kérdéses funkció újraengedélyezését a jelenlegi tiltás ellenőrizhetetlenségére hivatkozva. Már csak az F1 szabályalkotó testületének jóváhagyására van szükség, ám a technikai bizottság döntése után nem valószínű, hogy épp itt bukna el az ügy. Kipörgésgátló rendszert először a Williams világverő FW 14-es és FW 15-ös versenyautóiban használtak. A berendezés lényege, hogy korlátozza a kerékre juttatott teljesítményt, megakadályozza a kerekek túlzott kipörgését, így az autó az adott tapadás mellett a lehető legnagyobb gyorsulást érheti el.