Bertone Villa: guruló üvegkalitka a jövőből

2005.03.03. 14:20

Az olasz tervezőstúdió genfi tanulmánya olyan, mintha egy 80-as években készült sci-fi moziból származna. Sima, már-már fantáziátlanul egyszerűnek tűnő gömbölyded alapforma jellemzi, és a hosszú tengelytáv a kis túlnyúlásokkal, valamint a hatalmas kerekekkel valahogy kompakttá teszi az összhatást. Pedig a Villa egyáltalán nem kicsi: 4,9 méter hosszú, 2 méter széles és 1,66 méter magas, a kerekei pedig már-már a teherautók közé sorolják a típust: előre 245/40R22-es, hátulra pedig 305/35R24-es Michelin gumikat szereltek.

Mindez persze még nem volna különösebben érdekes, ha az ajtókat és a tetőt nem négy hatalmas, erősen hajlított üveglemez alkotná. Az óriási üvegajtók ráadásul valahogy úgy nyílnak, mint egy modern épület fotocellás ajtói elfektetve: megemelkednek, majd az autó két vége irányába csúsznak el, méretes nyílást hagyva a be- és kiszálláshoz. Nem különösebben praktikus megoldás - esőben elázna az utastér -de igen látványos.

A külső dísztelen egyszerűsége és szokatlan megoldásai a belső térben is folytatódnak: a műszerfal helyén egyetlen hatalmas, 23 hüvelykes képátlójú képernyő található, amelyen az összes fontos információ megjeleníthető. Egyebek közt ezen a monitoron látható a navigációs rendszer képe, amelyhez hasonlót eddig nemigen láthattunk. Térkép vagy az irányt mutató utasítások helyett az út háromdimenziós képe látható a megjelenítőn olyan szemszögből, mintha a megfigyelő az út felett egy teljesen átlátszó autóban utazna, és ezen a képen jelzi a rendszer az elérni kívánt cél irányát, valamint számos hasznos kiegészítő információt, például a hotelek, éttermek és bevásárlóközpontok helyét. Ez a megoldás a Bertone szerint jóval kevésbé vonja el a figyelmet a vezetésről, mint a jelenleg használt navigációs rendszerek. A Bose mérnökei speciális hangrendszert fejlesztettek a Villa számára, ami állítólag térhatású hangzást képes produkálni a tágas belső térben.

Bár ez egyáltalán nem érhető tetten, a Bertone Villa műszaki alapjai a Cadillac SRX terepjáróból származnak, így az autó valószínűleg tempós haladásra is képes volna, de a tervezők szerint nem ez a lényeg: a Bertone szakemberei ugyanis olyan, különösen kényelmes, mindenféle stressztől mentes járművet próbáltak tervezni, amellyel az utazás pihentető, kellemes élménnyé válhat.